FNV KIEM: Spontane staking bij Roto Smeets in Deventer

donderdag 23 juli 2015 / Redactie / 2 reacties

Een kleine 100 werknemers van Roto Smeets in Deventer hebben vanmiddag  spontaan het werk neergelegd. Dit gebeurde bij de ploegenwisseling om rond 1 uur. Aanleiding is het cao-conflict in de grafische sector.

De onderhandelingen met werkgeversorganisatie KVGO zijn op 1 juli opnieuw vastgelopen. De werkgevers houden halsstarrig vast aan hun eis dat ze per bedrijf loonafspraken willen kunnen maken buiten de vakbond om. Ook doen ze voorstellen waardoor werknemers in de ploegendienst er meer dan 10 procent op achteruitgaan.

Meer koopkracht

De bonden bieden meer ruimte voor decentraal onderhandelen over loon, waarbij de bonden wel betrokken blijven. In ruil daarvoor vragen ze een loonsverhoging van 1 procent per 1 januari 2014, 1,5 procent per 1 januari 2015 en een eenmalige uitkering van 300 euro per oktober 2015.

De cao voor de 21.000 grafische werknemers zou een looptijd moeten krijgen tot eind dit jaar. Dit bod is echter door de werkgevers van tafel geveegd.

Roto Smeets is de grootste drukkerijgroep van Nederland en telt 6 vestigingen. HR-directeur Richard van den Berg van het bedrijf is tevens voorzitter van de cao-onderhandelaars van de KVGO (de grafische werkgevers).

Het is de derde week op rij dat bij het bedrijf actie wordt gevoerd.  In Deventer zit de diepdrukdivisie waar grote partijen worden gedrukt, waaronder tijdschriften als Donald Duck en Libelle.

De afgelopen maanden hebben drukkers en andere grafische werknemers op verschillende plaatsen actie gevoerd, waaronder poortacties, informatiebijeenkomsten, werkonderbrekingen en een 24-uurstaking in Hoogeveen.

• dinsdag 11 augustus 2015 / john

en wat gaat er nu gebeuren wand de mensen zijn het spuug zat dus bond doe er wat aan ook voor de mensen die er uit moeten

• zaterdag 01 augustus 2015 / Hayco

Het is bijna4 augustus maar horen niks eT nu