Aparte onderhandelingen krantenbedrijven mislukt

donderdag 16 juli 2015 / Redactie / 6 reacties

Het is gisteren niet gelukt om tot aparte loonafspraken te komen met de dagbladuitgevers. De vakbonden roepen nu hun leden bij de kranten op om in actie te komen.

Het bod van de krantenbedrijven kwam onvoldoende in de buurt van de looneis van de bonden voor de grafische industrie, zegt onderhandelaar Bernard van Iren van FNV KIEM.

Overstap
Wel willen de dagbladen verder onderhandelen over een overstap per 1 januari van de Grafimedia-cao naar de cao voor Uitgeverijbedrijven. De bonden willen hier wel aan meewerken, op voorwaarde dat hun leden hiervan geen nadelen ondervinden.

In de grafische sector wordt al enkele weken actie gevoerd, na herhaaldelijk vastlopen van de onderhandelingen over de nieuwe cao. Zo is er vanmiddag weer een actie bij Roto Smeets in Deventer.

Struikelblok is de eis van de werkgeversvereniging KVGO om per bedrijf loonafspraken te willen maken buiten de vakbond om. De vorige cao voor de bedrijfstak liep af op 1 augustus 2013.

Fatsoenlijk
De bonden vinden dat ook in een krimpende bedrijfstak vakmensen fatsoenlijk behandeld moeten worden, ook als het om beloning gaat. Ze eisen een loonsverhoging van 2,5 procent en een eenmalige uitkering van 300 euro voor alle werknemers.

Het initiatief voor de besprekingen van gisteren kwam van de dagbladuitgevers TMG, de Persgroep, BDU en NDC. Deze week stuurden de vakbonden FNV KIEM en CNV Media een brief aan alle 1100 bedrijven in de grafische sector, waarin ze aanboden om per bedrijf loonafspraken te maken zolang er geen cao is.

• zaterdag 18 juli 2015 / Paul van Zutphen

Het wordt echt tijd voor acties, misschien is het beter om met verschillende (grote) dagbladbedrijven tegelijk actie te voeren, dit om nog meer druk te kunnen uitoefenen op de werkgevers. Het begin is gezet met de kortere werkonderbrekingen op verschillende bedrijven, we moeten nu de handen ineen slaan en samen tegelijk acties uit te voeren.

• zaterdag 18 juli 2015 / Paul van Zutphen

• vrijdag 17 juli 2015 / Luuk

Volgens mij doet de FNV nu precies waar ze de onderhandelingen (naar hun zeggen) op afbreken: alle bedrijven kunnen nu individueel ja of nee zeggen tegen een loonsverhoging.

Daarmee roep je precies de spanning op die de FNV-leden niet schijnen te willen, die tussen werkgever en werknemer binnen het bedrijf zelf. Zonder regels.

Hoe kun je met korte termijn denken je geloofwaardigheid als FNV volledig onderuit halen? Zo dus.

• vrijdag 17 juli 2015 / Harrie Lindelauff FNV KIEM

Beste Klaas, gisteravond waren mijn collega's nog bij NDC.
    Vraagje: val jij onder de grafimedia cao?

• donderdag 16 juli 2015 / henk

Nu volgende week actie in alle krantenbedrijven, wordt tijd dat ze ons als vakmensen behandelen en niet als poppetjes

• donderdag 16 juli 2015 / klaas

Als lid van FNV Kiem en als medewerker van de NDC hebben wij als grafici nog niets van het FNV vernomen, en als FNV Kiem via RTV-noord meldt "dat het grafisch personeel van onder meer Dagblad Van het Noorden het werk dreigt neer te leggen" zullen ze toch alle leden eens moeten benaderen dan enkel derukkers