Overal actie nodig voor goede cao

vrijdag 22 mei 2015 / Redactie / geen reacties

In de grafische sector zijn de onderhandelingen recent afgebroken. Maar op nog veel meer plaatsen lopen de cao-onderhandelingen stuk.  De FNV gaat actievoeren en als dat nodig is ook staken.

De onderhandelingen over een nieuwe cao-grafimedia voor de 21.000 mensen die in en bij drukkerijen werkzaam zijn, werden begin mei afgebroken. De werkgevers hielden halsstarrig vast aan hun eis dat de hoogte van het loon per drukkerij moet kunnen verschillen.

Meegaan

De grafische bonden (FNV KIEM, CNV media en de Unie) waren zelfs bereid hier een eind in mee te gaan. Afwijken van de centrale loonafspraak zou moeten kunnen, maar alleen in overleg en na instemming van de bonden. Maar de werkgevers willen de bonden in het bedrijf buiten de deur houden.

Bernard van Iren is namens FNV KIEM onderhandelaar over de cao-grafimedia: “Het houdt een keer op. Bovendien begrijp ik die werkgevers echt niet. Juist door centraal een loonafspraak te maken, voorkom je oneerlijke concurrentie op loonkosten. Dat moet de werkgevers toch juist veel waard zijn. Het was zelfs de belangrijkste reden dat we ooit 100 jaar geleden met de cao zijn begonnen.”

Seinen op rood of oranje

Ook voor FNV-voorzitter Ton Heerts is de grens bereikt: “Werkgevers komen alleen maar met verslechteringsvoorstellen naar de cao-tafel. Terwijl mensen al jaren hebben ingeleverd. Als zij op die manier de totale aanval zoeken, als werkgevers op die manier radicaliseren, komen onze leden in verzet en gaan we actie voeren.”

Langs het hele cao-front staan de seinen op rood of oranje. Bij de overheid zitten veel werknemers al jaren op de nullijn. Door bezuinigingen hebben ze veel collega’s zien vertrekken. Veel echte banen zijn vernietigd. De werkdruk stijgt en dat gaat ten koste van kwaliteit en veiligheid.

Het politiewerk is bijvoorbeeld zwaarder geworden. Door de extreme bezuinigingen in de zorg moeten politiemensen ’s nachts steeds meer verwarde mensen opvangen. Door alle reorganisaties weten politiemensen niet waar ze aan toe zijn. Ook bij de ambulances is het werk zwaarder, net als bij de douane en in de gevangenis.

“Echt nodig”

Ton Heerts: “Je kunt de mensen in de publieke dienstverlening niet jarenlang een loonsverhoging onthouden. En compensatie van zware avond-, nacht- of weekeinddiensten is er niet voor niets. Die heb je echt nodig.”

In de metaal en de bouw eisen de werkgevers wel maximale flexibiliteit van hun mensen, maar stellen ze doodleuk voor om seniorendagen en toeslagen voor onregelmatig werk te schrappen.

Heerts: “Ik vind dat schandalig. Het werk is gewoon extra zwaar doordat het onregelmatig is. Seniorenregelingen zijn onmisbaar als je gezond langer wilt doorwerken. En juist nu zijn behoorlijke loonsverhogingen nodig. Die geven mensen vertrouwen dat - na jarenlang de hand op de knip - weer eens wat gekocht kan worden. Meer loon en meer investeren, zowel van bedrijven als overheid, brengt dus de economie beter op gang. En daarmee de groei van het aantal echte banen.”

Sociaal Akkoord

De werkgevers hebben hun handtekening gezet onder het Sociaal Akkoord, inclusief afspraken over terugdringen van flexwerk. In de praktijk is het vaak andersom. In de bouw en de zorg worden mensen ontslagen en vaak gedwongen zzp’er. Uitzendbureau’s doen er alles aan uitzendkrachten in draaideurconstructies te laten, waarbij ze hun eigen cao ondermijnen. Ook veel flexkrachten zitten in draaideurconstructies. De werkgever eist maximale beschikbaarheid, maar daar staat niets tegenover. Echte banen, met genoeg zekerheid en waardering, zijn steeds schaarser.

Modern werkgeverschap

Heerts: “De werkgevers hebben de mond vol van modern werkgeverschap. Wij vinden modern werkgeverschap investeren in kwaliteit en vakmanschap van werknemers, rekening houden met wensen wat betreft werktijden en mensen meer zekerheid bieden in de vorm van echte banen. Stoppen van de doorgeslagen flexibilisering, dát was de afspraak. Mensen zijn geen gebruiksartikel; een tevreden medewerker is óók winst. Kortom, óók werkgevers moeten investeren in goede arbeidsverhoudingen!”

Drukkers in actie

Consequentie van de onwillige opstelling van werkgevers is dat op steeds meer plaatsen actie wordt gevoerd. FNV KIEM heeft haar leden in de grafische sector gevraagd of ze bereid zijn in actie te komen om alsnog een goede cao af te dwingen.

Intussen zijn vele honderden reacties binnen, waarbij de overgrote meerderheid van de drukkers kiest voor actie. Men is het eens over de loonsverhoging en “loonbeleid” is voor de bonden. Vanaf 4 juni wordt daarom elke donderdag in een andere regio actie gevoerd. Ook worden poortacties en ledenraadplegingen georganiseerd.

Andere sectoren die op korte termijn in actie komen zijn de metaal, belastingkantoren, ambulancediensten, rijksambtenaren, de zorg, sociale werkplaatsen, politie en gevangenissen. Daar waar dat mogelijk is sluiten de acties met betrekking tot de cao-grafimedia aan bij de acties van andere sectoren van de FNV.

______     ______    _____    __   __     _____     ___
|      \\  /_   _//  / ____||  \ \\/ //   / ___//   / _ \\