Informatiecampagne over grafische cao

maandag 08 september 2014 / Redactie / 3 reacties

De onderhandelingen over de cao voor de grafische sector willen maar niet vlotten. Om uit de impasse te komen is FNV KIEM een informatiecampagne gestart. Met folderacties bij zoveel mogelijk drukkerijen worden werknemers opgeroepen massaal naar de Grafimediadag te komen op 24 september in Nunspeet.

Sinds 1 augustus 2013 is er geen cao meer voor de 21.000 mensen in de grafische sector. De sector is al tijden in zwaar weer, vooral door de concurrentie van digitale media. Veel bedrijven zijn al verdwenen en daarmee werkgelegenheid. FNV KIEM zet zich ervoor in dat ook in een krimpende sector vakmensen fatsoenlijk behandeld worden, ook als het om beloning gaat. Daartegenover lijkt de strategie van werkgevers vooral gericht op meer flexibiliteit en verdere versobering van arbeidsvoorwaarden.

Deksel
Bernard van Iren, bestuurder Grafimedia van FNV KIEM: “De mensen hebben hun uiterste best gedaan zodat de werkgevers het hoofd boven water konden houden in deze moeilijke tijden. Als dank krijgen ze nu de deksel op de neus.”

FNV KIEM zet in op een cao voor drie jaar met een loonsverhoging van 2,5 procent per 1 juli 2014 en nog eens 1,5 procent per 1 januari 2015 en 2016. Bovendien wil de bond uitbreiding van de zogenaamde 80-90-100-regeling. Daarbij maakt een oudere werknemer deels plaats voor een jongere, door 80 procent te werken tegen 90 procent beloning met 100 procent pensioenopbouw. Als vijf werknemers dit doen, maken ze plaats voor één nieuwe collega.

Op de bijeenkomst in Nunspeet wil de bond in gesprek met de leden om te horen wat ze vinden van de bestaande impasse en waar hun prioriteiten liggen.

Voor die tijd zijn er ook bijeenkomsten in andere plaatsen, zoals op 11 september in Groningen en op 18 september in Leeuwarden.

De informatiebijeenkomst in Nunspeet is alleen bedoeld voor werknemers die vallen onder de Grafimedia-cao. Aanmelden is verplicht via e.janbroers@fnv-kiem.nl

• De comfortabele arbeidsovereenkomst creatieve industrie

donderdag 22 januari 2015

Het project Comfortabele Arbeids Overeenkomst Creatieve Industrie is een initiatief van cao-partijen in de grafimedia en uitgeverijen, waaronder FNV KIEM. Belangrijkste doelstelling van het project is een nieuwe cao Creatieve Industrie te ontwikkelen die is afgestemd op de situatie binnen grafische ondernemingen en uitgeverijen. Lees meer over de comfort… Lees verder

• maandag 22 september 2014 / Kite

Niet weer een jaar stilstand.......... zelfs ambtenaren
    (diegenen die echt niets doen) krijgen er geld bij. Wij de al jaren 2x niks

• zondag 14 september 2014 / Jupjup

Loonsverhoging per 1-8-2013 en niet wat JULLIE FNV BESTUURDERS EN CONSORTEN VOORSTELLEN.

• woensdag 10 september 2014 / kuup

fnv kiem WIJ WILLEN VAN AUGUSTUS 2013 LOONS VERH EN NIET 2014 WANT DAN GEVEN WE ZE WEER EEN JAAR KADO DUS NIET ANDERS DE BUK ERIN !!!!!!

____       ___     __   _      ___      _____     _____
 |  _ \\    / _ \\  | || | ||   / _ \\   /  ___||  |  ___||