Overeenstemming over sociaal plan Tetra Pak

maandag 19 mei 2014 / Redactie / 1 reactie

Vakbonden en de directie van Tetra Pak hebben vanmiddag overeenstemming bereikt over een sociaal plan voor de 215 werknemers van Tetra Pak Moerdijk. Die raken eind dit jaar hun baan kwijt omdat het concern hun fabriek wil sluiten.

Een eerder aangekondigde 24-uursstaking bij Tetra Pak Moerdijk ging niet door.  FNV KIEM, CNV Vakmensen en de directie van Tetra Pak kondigden aan dat ze in een constructieve dialoog de resterende geschilpunten over het sociaal plan op wilden lossen. Naar nu blijkt met resultaat.

Drie verbeteringen
De nieuwe afspraak bevat op drie punten belangrijke verbeteringen vergeleken bij een eerder eindbod van de directie, zo meldt bestuurder Frans de Haan van FNV KIEM. De Haan: “In de eerste plaats is de ontslagvergoeding veel beter dan in het eindbod. Bovendien is er nu een goede oplossing voor de pensioenreparatie voor oudere werknemers. En last but not least is er een acceptabele afspraak over de salarissen in 2014 van werknemers die teruggaan van een 4-ploegendienst naar een 3-ploegendienst. Dit is ook van belang voor een WW-uitkering.”

De komende dagen worden de afspraken op papier gezet. Volgende week maandag zal FNV KIEM het sociaal plan bespreken met de leden.

De afgelopen weken zijn er al verschillende werkonderbrekingen geweest. Bonden en werknemers vinden het wrang dat het Tetra Pak concern heeft besloten om een goed draaiende fabriek te sluiten.

• maandag 19 mei 2014 / een strijder

Toch erdoor. Mooi werk. Dus al met al zeker niet voor niets geweest.
    Goed gedaan FNV Kiem En CNV Vakmensen. Maar ook de bereidwilligheid van de mensen om niet door werkgever in een hoek gedrukt te willen worden en acties te houden

______     ___      _  _    __   __  __    __    _____
 /_____//   / _ \\   | \| ||  \ \\/ // \ \\ / //  |  ___||