Werknemers Tetra Pak Moerdijk woensdagnacht in staking

dinsdag 29 april 2014 / Redactie / geen reacties

Na een eerste geslaagde werkonderbreking afgelopen vrijdag en gisteren een poortactie, waardoor de fabriek van Tetra Pak in Moerdijk twee uur later opstartte, kondigen FNV KIEM en CNV Vakmensen nu nieuwe hardere acties aan.

Hardere actie
“Maandag hebben werknemers, na vrijdag al een aantal uur actie te hebben gevoerd, het werk tussen 7 en 9 uur opnieuw stilgelegd,” aldus Frans de Haan, aanvoerend bestuurder van FNV KIEM. “De directie moest zich door een groep van zo’n 60 actievoerende werknemers een weg naar binnen banen. Maar dit waren slechts kleine acties; het wordt nu tijd voor een hardere campagne: estafette stakingen. Daar beginnen we aanstaande woensdag mee. De nachtploeg zal dan van 23 uur tot 7 uur het werk stilleggen.”

De directie van Tetra Pak heeft FNV KIEM en CNV uitgenodigd het overleg over het sociaal plan te hervatten. “Dat betekent dat wij onze acties kunnen opschorten en opnieuw rond de tafel kunnen gaan zitten, maar dan willen we eerst duidelijkheid over wat Tetra Pak de werknemers te bieden heeft. Zolang de directie weigert ons daar duidelijkheid over te geven, gaan de stakingen die nu aangekondigd zijn gewoon door,” zegt De Haan.

Hoogte van de ontslagvergoeding
Eerder wezen de vakbondsleden het eindbod van de directie voor een sociaal plan af. “De kern van het verschil gaat onder meer over de hoogte van de ontslagvergoeding,” legt De Haan uit. “We willen in principe keiharde toezeggingen dat het bedrijf aan onze eisen uit het ultimatum tegemoet komt. We willen niet met een kluitje in het riet gestuurd worden. Het is wrang dat het Tetra Pak concern heeft besloten om een goed draaiende fabriek te sluiten.”

Tetra Pak Moerdijk telt 215 werknemers en is een van de grootste verpakkingsbedrijven van Nederland. Het moederbedrijf Tetra Pak is een Zweedse multinational en wereldwijd marktleider in kartonnen verpakkingen voor de voedingsindustrie, zoals verpakkingen voor melk en vruchtensappen. Het hoofdkantoor staat in het Zwitserse Lausanne. Daar is besloten de volledige productie van Moerdijk over te hevelen naar een nieuwe fabriek in Hongarije. Werknemers, or en vakbonden zijn het hier niet mee eens. Ze wijzen erop dat het bedrijf in 2013 uitstekende resultaten heeft behaald.

__   __     ___     _    _    __   __   _    _    _    _
 \ \\/ //   / _ \\  | |  | ||  \ \\/ // | |  | || | || | ||