Grafici: ‘Geen loon inleveren’

vrijdag 07 februari 2014 / Redactie / 2 reacties

FNV KIEM zal in de grafische sector altijd naleving eisen van de cao. Aanleiding is dat werkgevers steeds vaker voorstellen doen aan werknemers om loon in te leveren. Dit leidt tot valse concurrentie en uiteindelijk krijgt de werknemer de rekening gepresenteerd van de problemen van het bedrijf.

Dat hebben de vertegenwoordigers van de leden op 6 februari besloten in de sectorraad grafisch/prepublishing van FNV KIEM. De bond zal vanaf nu in de hele grafische sector altijd naleving eisen van de cao.

Zodra men onder de minimumafspraken van de cao komt, is er sprake van valse concurrentie op arbeidsvoorwaarden, aldus de sectorraad. De betrokken werknemers krijgen zo de rekening gepresenteerd van de economische situatie waar het bedrijf in verkeert.  Met de werkgevers zijn niet voor niets afspraken gemaakt, en afspraak is afspraak, zo vinden de bondsleden.

Je kunt je bovendien afvragen of een loonoffer van werknemers werkelijk leidt tot een structureel verbetering van de werkgelegenheidssituatie van het bedrijf.

Op dit moment liggen de onderhandelingen over een nieuwe cao stil. In de tussentijd hebben de bepalingen uit de vorige cao nog steeds hun doorwerking.

• zondag 09 februari 2014 / werknemer

Wat doet de vakbond tegen het absurde loonoffer (3e keer) wat Biegelaar bijv. vraagt en afdwingt en het personeel onder druk en zonder bedenktijd laat tekenen? Hoe word je beschermd als werknemer als de CAO hiermee niet meer wordt nageleefd? Is de vakbond hiervan op de hoogte?

• vrijdag 07 februari 2014 / werknemer

Volgens een officiele mail van het CNV is faillissement
    aangevraagd....

______   _    _     ______    ______    ______     ___