Papiergigant bedreigt grafische cao

dinsdag 26 november 2013 / Redactie / 1 reactie

Paperlinx maakt graag het verschil. Maar nu is het bedrijf daarin doorgeschoten.

De van oorsprong Australische papiergigant verspreidt sinds twee weken formulieren onder vakbondsleden van FNV KIEM, waarmee ze hun lidmaatschap kunnen opzeggen. Deze agressieve actie bedreigt de toch al moeizame totstandkoming van een nieuwe Grafimedia-cao.

Grens overschreden
Bernard van Iren, bestuurder van FNV KIEM is woedend. “Wij praten nu al vijf jaar over een nieuwe Grafimedia-cao, met als kern een volwassen arbeidsrelatie. Bij Paperlinx is een grens overschreden. Ik vraag de grafische werkgevers, de KVGO, dan ook om met klem hier openlijk afstand van te nemen. Tot dat gebeurd is, heb ik geen enkele zin om nog verder te praten over een nieuwe cao.”

Bij Paperlinx werd sinds afschaffing van het verplichte lidmaatschap in 1995 de contributie voor de grafische werknemers betaald door het bedrijf. De werkgever wil daar nu vanaf, en heeft de betrokken werknemers van de vestiging in Zutphen een brief gestuurd. Daarin wordt ze gewezen op de mogelijkheid om hun lidmaatschap op te zeggen. Het opzegformulier is bijgevoegd.

Onderhandelingen verlopen stroef
De onderhandelingen over de nieuwe Grafimedia-cao verlopen stroef. Dit jaar zou het sluitstuk moeten worden van vijf jaar onderhandelen over cao-vernieuwing onder het motto ‘comfortabele cao’, waarin de werknemer meer zelf kan kiezen. Werkgevers weigeren echter te praten over de voorstellenbrief vanwege de maximale FNV-looneis van drie procent voor volgend jaar.

Komende zaterdag overlegt Van Iren met de grafische werknemers van Paperlinx. Acties bij Paperlinkx lijken op dit moment onvermijdelijk.

Opzegformulier

• zondag 08 december 2013 / Ocmer

schandalig, in Zutphen is de werkgelegenheid extra krimpende ben benieuwd waar deze mensen straks willen werken als zij hun als enige nog 33% ploegentoeslag niet meer krijgen. dan huilend naar de bond waar ze van meeprofiteren en niet voor willen betalen ?
    je hebt in deze tijden een vakbond hard nodig als je die opzegt kan je zeker zelf wel over je salaris onderhandelen? vergeet het maar .
    we moeten samen in een bond verenigd blijven, om te voorkomen dat je meer uren voor hetzelfde salaris mag gaan werken zoals Roto Smeeds de Boer nu wil.
    en arbeids-omstandigheden verder worden uitgehold.

massaal uitprinten en terugsturen die brief uit protest.

__    __    _____     _  __    _____     _  _      ___
\ \\ / //  |  ___||  | |/ //  |  ___||  | \| ||   / _ \\