38 gedwongen ontslagen bij gelddrukkerij Enschedé Haarlem

woensdag 30 oktober 2013 / Redactie / 1 reactie

Drukkerij Joh. Enschedé in Haarlem gaat fors reorganiseren. Er verdwijnen 65 arbeidsplaatsen, waarbij 38 gedwongen ontslagen vallen. De klappen vallen bij de productieafdeling, daar waar de bankbiljetten gedrukt worden en de stafafdelingen, de faciliterende afdelingen.

Bij de Haarlemse drukkerij werken nu 260 mensen. Belangrijk onderdeel van de reorganisatie is de verkoop, aan de eigen managers, van de Amsterdamse handelsdrukkerij JEA. Enschedé wordt een puur Haarlems bedrijf en gaat, met de geld- en postzegeldrukkerij, zich uitsluitend richten op de productie van bankbiljetten, postzegels en andere waardepapieren.

Grote klap
“Opnieuw een grote klap,” zegt vakbondsbestuurder Hans Robijn van FNV KIEM. “Het is natuurlijk al de tweede reorganisatie bij Enschedé in twee jaar tijd. De vorige keer vielen de klappen voornamelijk op de postzegelafdeling. Nu zijn het de bankbiljetten en facility waar gereorganiseerd wordt. Het gaat in totaal om 38 mensen, voor wie we een sociaal plan af willen sluiten. Het probleem is echter, dat het nu zo beroerd gaat met het bedrijf, dat ze morgen met de bank moeten gaan praten om geld te krijgen voor onze bodemeisen in het sociaal plan. Dus hoewel ze geld drukken, er is absoluut geen cent meer.”

Principeakkoord sociaal plan
“In feite ligt er een principeakkoord voor en sociaal plan,” vervolgt Robijn. “Daarvoor gaan wij een akkoord halen bij onze achterban. Maandag praten we -mits de drukkerij geld van de bank krijgt- met onze leden daarover. Als de bank geen geld wil lenen, moeten we kijken hoe we verder gaan. Dan komt er geen sociaal plan, want dan is er geen geld om mensen tegemoet te komen en met ons iets af te spreken.”

Bron: Haarlems Dagblad/FNV KIEM

• vrijdag 01 november 2013 / Boos iemand

FNV, wat een slechte en zeer negatieve verwoording van de omstandigheden bij Joh-Enschedé. Bent u nu een vakbond die voor het behoud van mensen vecht?
    Het is handig als u iemand in dienst neemt die zaken anders en technisch beter verwoord.
    Zoals u het hier omschrijft laat u de buitenwereld, zowel personeel, de medemens en ook bedrijfsleven keihard weten hoe de vlag ervoor staat.
    Of dit nu wel of niet zo is, maar tactisch zeer slecht verwoord, op deze manier stimuleert u de uitstroom van mensen uit het bedrijfsleven.
    Slecht nieuws kunt u ook (technisch) positiever omschrijven!

_____    _    _      _____    ______     _____    _____
 /  ___|| | || | ||   / ___//  /_   _//   / ___//  |  ___||