“Opleidingsparaplu” voor gehele creatieve industrie van start

woensdag 13 februari 2013 / Redactie / geen reacties

Met de start van het Ontwikkelingsfonds Creatieve Industrie (OCI) bundelt de sector de ontwikkelings- en opleidingsbehoeften uit alle sectoren en branches van de creatieve industrie. Daarmee komen sectoren en branches samen als grafimedia, vormgeving, audiovisueel, podiumkunsten, reclame, internet, uitgeverij, journalistiek en beeldende kunst.

Bestuurder Bernard van Iren van FNV KIEM: “Heel erg goed dat de creatieve industrie hiermee een overkoepelend opleiding- en ontwikkelingsfonds krijgt. Zo’n breed fonds heeft gewoon meer slagkracht en kan meer voor mensen betekenen. De creatieve industrie is nou eenmaal een hele gevarieerde sector. Veel verschillende disciplines. Krimpende en groeiende sectoren. Grote bedrijven en kleine zelfstandigen. Door er één opleidings- en ontwikkelingsparaplu boven te hangen maak je het ook makkelijker dat mensen switchen tussen de diverse branches.”

Het OCI, dat voor een belangrijk deel voortkomt uit het O&O-fonds (Opleidings- en ontwikkelingsfonds) voor de grafische sector, biedt medewerkers en bedrijven de financiële mogelijkheden om zich bij- en om te scholen. De opleidingen worden onder andere verzorgd door grafisch opleidingscentrum GOC.

OCI vertegenwoordigt diverse werkgevers- en werknemersorganisaties en sociale partners. Het gaat bijvoorbeeld om KVGO, NUV, Novaka CNV Media en FNV KIEM. Richard Leloux van het OCI benadrukt het belang van de bottom-upbenadering van het fonds. “De creatieve industrie wordt voor 95 procent gevormd door mkb’ers en zelfstandigen. Wij willen juist die groep helpen om de creativiteit en ondernemingszin te bundelen en te gelde te maken, ook als exportproduct.” Daarmee werkt het aanvullend op het topsectorenbeleid van de overheid, dat zich voornamelijk op de grote bedrijven in de creatieve industrie richt, aldus Leloux.

• De comfortabele arbeidsovereenkomst creatieve industrie

donderdag 22 januari 2015

Het project Comfortabele Arbeids Overeenkomst Creatieve Industrie is een initiatief van cao-partijen in de grafimedia en uitgeverijen, waaronder FNV KIEM. Belangrijkste doelstelling van het project is een nieuwe cao Creatieve Industrie te ontwikkelen die is afgestemd op de situatie binnen grafische ondernemingen en uitgeverijen. Lees meer over de comfort… Lees verder

_    _     _____                ___     _____      ______