Succesvolle eerste or-themadag voor de grafische en creatieve sector

woensdag 14 november 2012 / Redactie / 1 reactie

De eerste or-themadag die 8 november in Eindhoven werd gehouden, was een succes. De ondernemingsraden van Drukkerij Vrijdag Premium Printing, Hexspoor, Vista Print en E.M. de Jong waren aanwezig hebben gezorgd voor een interessante en nuttige dag.

De laatste jaren zijn steeds meer wetten en onderwerpen op het bordje van de ondernemingsraad (or)komen te liggen. Ook in de cao-Grafimedia staan een groot aantal onderwerpen waarover een or of pvt decentrale afspraken kan maken. Dit kan op eigen initiatief of als reactie op een voorstel van de werkgever. Naast meer zeggenschap en maatwerk op arbeidsvoorwaarden levert het voor een or ook meer werk op. Goede communicatie, afstemming en overleg met de vakbond is daarom van groot belang.

Professionalisering van de medezeggenschap
In de training werden een aantal decentrale afspraken uit de cao Grafimedia onder de loep genomen. Daarnaast was er de mogelijkheid om zelf een casus in te brengen. Er werd besproken wat de bevoegdheden zijn in de betreffende gevallen en hoe je in het overleg met een bestuurder het beste resultaat kunt bereiken.

Deze manier van werken zorgde deze dag voor een positieve interactie tussen de verschillende deelnemers. Gezamenlijk werden knelpunten in kaart gebracht en oplossingen bedacht.

Deskundig advies
Wat verder naar voren kwam is dat in de praktijk de leden van ondernemingsraden niet altijd de ruimte krijgen om hun taak als ondernemingraadslid goed te kunnen uitoefenen. Zeker bij een reorganisatie wanneer de OR een advies moet uitbrengen, staan zij onder grote druk. Aan de ene kant is het de druk die veroorzaakt wordt door een bestuurder die de zaak vaak snel wil afhandelen, en aan de andere kant voelen zij de druk van collega’s die willen weten wat er speelt.

Een belangrijke conclusie was dat het belangrijk is om altijd deskundig advies in te winnen en contact te houden met je achterban over achterliggende strategische vraagstukken. Op die manier neem je mensen mee in je discussie en betrek je de achterban bij de besluitvorming.

De eerstvolgende geplande or-themadag is op donderdag 22 november in het Van der Valk Hotel te Assen.

• zondag 07 december 2014 / werknemer

Drukkerij Em de Jong uit baarle Nassau heeft helemaal geen OR...nooit gehad en als het aan Joep of Stijd de Jong ligt gaat die er ook nooit komen. Die houden dat al zolang tegen. Beide vakbonden(nederlandse en belgische) zijn daar al jaren mee bezig.

_____    __   __  __    __    ______    _  _      ___
 |__  //   \ \\/ // \ \\ / //  /_   _//  | \| ||   / _ \\