PGB: 'Pensioenpremie volgend jaar omhoog'

donderdag 19 juli 2012 / Redactie / geen reacties

De pensioenpremie moet volgend jaar vrijwel zeker omhoog. Met hoeveel de premie dan moet stijgen, is nog niet te zeggen, dit wordt in oktober vastgesteld.

Dat meldt het Pensioenfonds voor de Grafische Bedrijven PGB. Het bestuur heeft eind vorig jaar besloten de premie ongewijzigd te laten.

In de loop van dit jaar bleek de premie, mede door de gestegen levensverwachting, de lage rentestand en de te lage dekkingsgraad, niet toereikend. Dat mag van de toezichthouder De Nederlandsche Bank wel één jaar, maar langer niet.

Maatregelen
Het bestuur heeft een aantal mogelijke maatregelen verkend om het probleem op te lossen. Daarbij kan het gaan om verlagen van de pensioenen, verhogen van de premie of een mix van beide maatregelen. De uitkomsten hangen sterk af van de rekenrente op het moment van het bepalen van de premie. Bovendien kunnen door minister Henk Kamp aangekondigde aanpassingen een premieverhoging nog beperken.

Zodra meer informatie beschikbaar is, zal het PGB werkgevers en werknemers verder informeren.

Bron: KVGO

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder