FNV: eind op streek, nog niet rond

dinsdag 10 mei 2011 / Redactie / geen reacties

De FNV komt na een lang pensioenberaad gisteravond tot de conclusie dat we een gezamenlijke oplossing flink genaderd zijn, maar rond is het nog niet. FNV-voorzitter Agnes Jongerius: “Ik had graag gemeld dat we er al helemaal uit waren, maar we hebben nog wat extra tijd nodig. We koersen af op een gezamenlijke inzet die de zorgen van onze leden over de noodzakelijke zekerheid wegneemt. We hebben lang gesproken en iedereen heeft de intentie uitgesproken om er gezamenlijk uit te komen.”

De punten waar binnen de FNV over gesproken wordt concentreren zich rond de balans tussen de mate van zekerheid aan de ene kant en koopkracht via indexeren aan de andere kant. Daarnaast blijft de risicoverdeling tussen werkgevers en werknemers een belangrijk onderwerp. Jongerius: “Op het gebied van die balans tussen zekerheid en indexatie hebben we nieuwe rekensommen nodig. Om precies te weten wat de gevolgen voor de mensen zijn. Het is belangrijk om dat goed helder te hebben. Het is een belangrijk onderwerp dat ons allemaal aangaat: een toekomstbestendig pensioenstelsel met als het aan ons ligt de ruimte om zelf te kiezen wanneer je stopt met werken en met een AOW die voldoende verbeterd is zodat iedereen een fatsoenlijke oude dag kan genieten. Daarvoor hebben we dus nog wat meer tijd nodig. Hoeveel tijd is nog niet precies te zeggen, maar wees gerust: er wordt hard aan gewerkt.”

Foto: Rebke Klokke

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder