Bondsbestuur FNV KIEM bespreekt voorwaarden pensioenakkoord

woensdag 09 maart 2011 / Redactie / geen reacties

Het Bondsbestuur van FNV KIEM buigt zich vrijdag 11 maart over de uitgangspunten, criteria en aanvullende voorwaarden voor een mogelijk pensioenakkoord. De discussie wordt gevoerd op basis van de FNV-notitie ‘Uitwerking AOW en Pensioenakkoord’, het standpunt van het hoofdbestuur van de AbvaKabo, van FNV Bondgenoten en van FNV KIEM.

FNV KIEM erkent de urgentie om te komen tot een fundamentele wijziging van het stelsel. De werkgroep pensioenen van FNV KIEM is niet principieel tegen de ingrijpende wijzigingen, zo is met overgrote meerderheid vastgesteld. Wel stelt zij een aantal aanvullende voorwaarden.

Aanvullende voorwaarden
Behalve over de voorgelegde uitgangspunten voor een mogelijk pensioenakkoord moet het Bondsbestuur zich uitspreken over een aantal aanvullende voorwaarden die de FNV KIEM werkgroep pensioenen heeft gesteld.

Het overleg over een pensioenakkoord is de laatste fase van een pensioenherziening. De FNV heeft in juni 2010 een pensioenakkoord gesloten met de werkgevers in de Stichting van de Arbeid. Dat is een direct gevolg van de laatste financiële crisis. Die heeft laten zien dat ons pensioensysteem niet schokbestendig is.

Lees ook: Eerst verhoging AOW regelen, dan pas Pensioenakkoord

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder