Blog: Samen schuilen in het Rijks

dinsdag 01 maart 2011 / Redactie / 4 reacties

De actie ‘schuilen in het Rijks' die dit weekend werd georganiseerd door een platform van makers, was een groot succes. In de stromende regen stonden lange rijen met honderden kunstenaars tot ver buiten het hekwerk van het museum om te laten zien hoe zij denken over de onevenredige bezuinigingen op kunst. De gehele kunstensector, maar voornamelijk de beeldende kunstenaars, krijgt harde klappen. De afschaffing van de WWIK, gemeentelijke bezuinigingen en last but not least de btw verhoging van 6% naar 19%. FNV KIEM is van mening dat actie nu meer dan ooit nodig is. Hiervoor zet de kunstenvakbond zich dan ook 100% in.

Actie
Het verbaast mij dan ook dat medeorganisator Anne Wenzel in een interview met de Volkskrant meldde dat "beeldend kunstenaars over het algemeen slecht georganiseerd zijn, maar nu wel in actie moeten komen". Daarnaast was zij van mening dat "de vakbonden ons in de steek hebben gelaten, zij zouden dit moeten organiseren, maar zijn in slaap gevallen en doen niets'.

Ten eerste, met die slechte organisatiegraad valt het wel mee. Bij ons zijn een kleine 10.000 kunstenaars georganiseerd, waaronder 3.000 beeldend kunstenaars. FNV KIEM is van mening dat zondag een hele sympathieke actie was en heeft dan ook de dag gesponsord. Ik vind de opmerking van mevrouw Wenzel daarom ook erg teleurstellend en buiten de werkelijkheid om. Verder lijkt mij dat we in deze tijd, waar een onbehoorlijke aanval op de kunstensector wordt gedaan, tamelijk onzinnig om je kritiek op de vakbond te richten.

Samen tegen kaalslag
Wij hebben elkaar hard nodig om ons tegen deze kaalslag te weer te stellen. Dat heeft FNV KIEM dan ook gedaan door gezamenlijk de petitie (www.stopculturelekaalslag.nl) te organiseren, die door meer dan 100.000 mensen is ondertekend. Daarnaast hebben we meegewerkt aan ‘de Schreeuw', een protest dat in vele steden kunstenaars en publiek op de been heeft gebracht. En om niet te vergeten, afgelopen november organiseerde de vakbond samen met Freek de Jonge de grote manifestatie ‘Leve de beschaving’ in de Heineken Music Hall. Daarnaast maakt de vakbond zich hard in de politieke lobby voor o.a. de belangenbehartiging van kunstenaars en zzp'ers.

Kruistocht
Het effect van deze acties en de lobby met de politiek, is helaas minimaal. Het lijkt dat deze regering vast besloten is haar rancuneuze kruistocht tegen de kunsten door te zetten. Zelfs het uitstel van de btw verhoging voor podiumkunsten geldt niet voor beeldend kunstenaars. FNV KIEM en BBK (Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars) bereiden zich momenteel voor op een juridische procedure tegen de staat om ook voor beeldend kunstenaars uitstel te bewerkstelligen.

Ik roep de organisatoren van de actie ‘Schuilen in het Rijks' dan ook op hun energie te steken in de gezamenlijke acties tegen dit onzalige cultuurbeleid in plaats van vingerwijzen. We vechten voor hetzelfde doel en doen hier dan ook alles aan waar mogelijk.

Joke Hubert, Voorzitter FNV KIEM

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

• dinsdag 08 maart 2011 / Moritz Ebinger

Beste Joke,inderdaad lijkt het mee heel goed als we samen werken (ik ben een beeldende Kunstenaar en de curator van de expositieruimte http://www.facebook.com/l/edb9blEGkRRzmK5c9XDa9tsokkg/www.nieuwevide.nl, het was wel jammer dat zowel van de bij jullie georganiseerde Kunstenaars als van de niet georganiseerde minder meededen als thuisbleven. Desondanks was het een succes zeker voor de solidariteit onder ons.

Dat jij schrift dat je de dag sponsorde is super, ik hoorde wel dat het tot nu maar een derde van de minimale kosten betreft, maar dat zou nog wel een misverstaand zijn.
    want anders zouden het maar enkele karige krenten betreffen.
    Fijn als we bij volgende acties beiden nog meer actie berijdschap kunnen genereren zowel bij de georganiseerde als de ongeorganiseerde kunstenaars.
    Met Collegiale groet Moritz Ebinger

P.S. over geld en zo zou er wel iemand contact hebben met jullie, toch.

• dinsdag 08 maart 2011 / SA

Zie ook: http://trendbeheer.com/2011/03/07/kiem-over-samen-schuilen-in-het-rijks/

• dinsdag 08 maart 2011 / Rob Voerman

In de Schreeuw-actie waren vrijwel uitsluitend de podiumkunsten zichtbaar. Ik kan helaas ook niet anders concluderen dat de committment m.n. voor duidelijke en zichtbare acties voor beeldende kunst erg laag is bij het FNV.
    Wij hebben deze actie zonder een grote organisatie achter ons georganiseerd voor slechts 850 euro... (reis-parkeerkosten en kleine bijkomende kosten niet meegerekend,laat staan honorarium (zijn we wel gewend))
    Ik betaal zelf al meer dan 100 euro per jaar aan het FNV....
    En van al dat geld wat beeldend kunstenaars doneren is in deze tijden, wanneer het er op aankom, dan te weinig te merken.
    Na veel aandringen van o.a. mij en andere kunstenaars is er dan eindelijk toch juridische actie gestart tegen de btw.verhoging.
    D'r mag dus zeker wel eens wat pittiger en zichtbaarder actie gevoerd worden voor m.n. de beeldende kunsten.
    Helaas moeten anderen dat noodgedwongen nu dus doen.
    De opmerking van Anne Wenzel was welzeker relevant.

• maandag 07 maart 2011 / Jerome Symons

"FNV KIEM is van mening dat zondag een hele sympathieke actie was en heeft dan ook de dag gesponsord."
    De sponsoring bestond uit € 250,- als bijdrage aan de (veel hogere) onkosten van de organiserende kunstenaars. Een fooi.

______     _____                ___     _    _     ______
|      \\  |  ___||   ____      / _ \\  | || | ||  /_   _//