FNV ondersteunt manifest ‘Armoede werkt niet’

maandag 28 februari 2011 / Redactie / 2 reacties

Armoede werkt niet en het is onaanvaardbaar als de kosten van de crisis worden neergelegd bij mensen met een arbeidsbeperking. Dat staat in een manifest dat SP, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie, maatschappelijke organisaties, bekende Nederlanders en de FNV vandaag publiceren in de Volkskrant. In het manifest spreken zij zich uit tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet voor sociale werkplaatsen, bijstand en jonggehandicapten.

Weerloos
Het kabinet wil 2,1 miljard euro bezuinigen. Dat moet onder meer door de bijstand samen te voegen met de regeling voor jonggehandicapten en de sociale werkplaatsen. Tijdens het kennismakingsgesprek met minister Kamp van Sociale Zaken in oktober vorig jaar noemde FNV-voorzitter Agnes Jongerius deze samenvoeging een besparing over de ruggen van de mensen die weerloos zijn en meestal overal naast staan. ‘Vergelijk ze maar met die kinderen op het schoolplein die altijd als laatste gekozen worden bij spelletjes. Zij worden getroffen door de Kamp-maatregelen en daarvan wil ik hem doordringen’, aldus Jongerius.

Bijzondere werknemers
Om de mensen die door de bezuinigingen getroffen worden een gezicht te geven is in december het boek 'Bijzondere werknemers' (met bijbehorende tentoonstelling) gepresenteerd door de vakcentrale FNV en Abvakabo FNV. Hierin vertellen 21 mensen uit de sociale werkvoorziening hun persoonlijke verhaal. Tijdens de boekpresentatie pleitte Abvakabo FNV-voorzitter Edith Snoey voor een regeling voor werkgevers die hen verplicht om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen.

Het kabinet wil dat mensen met een arbeidshandicap zo veel mogelijk bij een reguliere werkgever aan de slag gaan in plaats van in een sociale werkplaats. Snoey: 'Ook wij zien dat graag gebeuren, maar de praktijk heeft ons de afgelopen jaren geleerd dat werkgevers uit zichzelf niet of nauwelijks bereid zijn om uit zichzelf mee te werken.'

Geen keuze
Jongerius benadrukte dat SW'er zijn geen keuze is. ‘Iedereen kan SW’er zijn, of worden. Je familielid, je buurvrouw en niet te vergeten jijzelf. Een beperking kun je immers hebben, maar ook krijgen. En dan wil je toch aan de slag blijven. Meewerken, meegenieten en meeverdienen. Gewaardeerd worden om je prestaties. En dat hebben de hoofdpersonen uit het boek namens alle 100.000 mensen in de sociale werkvoorziening prachtig verwoord in dit boek.'

Ondertekenaars manifest
Het manifest is ondertekend door Agnes Jongerius (FNV), Emile Roemer (SP), Job Cohen (PvdA), Jolande Sap (GroenLinks), André Rouvoet (CU) en Ad Poppelaars (VVD) van de lobbyclub van chronisch zieken en gehandicapten, de CG Raad. Ook de economen Arnold Heertje, Alfred Kleinkecht en Harry Verbon, dominee Huub Oosterhuis, Henk Krol (Gay krant, partij 50PLUS), publicist Marcel van Dam (ex-PvdA, SP) en oud-PvdA-minister Jan Pronk hebben het manifest getekend. Columnist Jan Mulder, cabaretier Herman van Veen, journalist Cisca Dresselhuys en oorlogsverslaggever Arnold Karskens staan ook bij de ondertekenaars.

• vrijdag 11 maart 2011 / jhg zwart

ik wil geen mededelingen van u op mijn email ontvangen

gr jhg zwart

• dinsdag 01 maart 2011 / pico2002@upcmail.nl

Goedeavond,

wanneer er echt eens bezuinigt moet worden, pak dan eens die personen aan die onterecht een uitkering blijven te hebben en daarnaast ook nog eens onterecht voor 4 tot 5 dagen kinderopvangtoeslag krijgen, terwijl ze er geen piep voor doen.

bij mij op mijn werk (kinderopvang) zijn er tal van personen die lekker kunnen leven van deze bedragen......en lekker thuis zitten of naar het strand gaan met mooi weer.....en wij maar op de kinderen passen....

Doe daar nu eens iets aan....
    MILJARDEN kunnen worden bespaard....

maar ja.....daar hoor je nooit iets over....