FNV vindt Donners flankerend AOW-beleid "drie keer niks"

donderdag 24 december 2009 / Redactie / geen reacties

“Onze grote zorg is waarheid geworden. Ook met dit zogenaamde flankerende beleid blijft Donners AOW drie keer niks”, aldus FNV-voorzitter Agnes Jongerius in een eerste reactie op de gisteren bekend geworden nieuwe AOW-maatregelen van het kabinet. “De FNV zal zich er tegen blijven verzetten: met een vastberaden lobby en gerichte acties waarbij wij geen enkele vorm uitsluiten.”

Levenslange strafkorting“Drie keer niks”, zegt Jongerius, want: “Het kale wetsvoorstel met alleen de verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 was al niks. De strafkorting van 13,4 procent voor mensen die eerder willen stoppen is ook niks. Mensen met een gewoon inkomen kunnen die levenslange strafkorting op hun AOW-uitkering helemaal niet hebben. En de voorgestelde extra arbeidskorting dempt het gat van de strafkorting bij lange na niet. De vandaag gepresenteerde regeling voor de zware beroepen lost voor mensen met zwaar werk niks op.”

“En”, voegt de FNV-voorzitter eraan toe, “natuurlijk is de ingreep in de pensioenen ook een drama en misplaatst. Dus eigenlijk is het vier keer niks. Wij blijven nadrukkelijk pleiten voor een flexibel systeem, waarin mensen zelf de keuze kunnen maken op welk moment zij met een fatsoenlijke AOW willen stoppen met werken.”

Volstrekt ontoereikend
Jongerius herinnert er aan dat voor meerdere fracties uit de Tweede Kamer een goed en concreet ingevuld flankerend beleid een harde randvoorwaarde is om het AOW-wetsvoorstel te steunen. Jongerius: “De vandaag bekend geworden voorstellen zijn volstrekt ontoereikend. Donner moet zijn huiswerk overdoen.”

Zware beroepenregeling
De zware beroepenregeling is een lege huls. Minister Donner heeft het begrip zwaar beroep nog steeds niet gedefinieerd. Donner wil alleen iets regelen voor fysiek zwaar werk. “Het verdelen van werk in zware beroepen en niet-zware beroepen wordt gewoon over de schutting gegooid. Werkgevers zijn niet gebaat bij het erkennen van zwaar werk. Dat kost hen namelijk geld. Daar komt bij dat Donner de instemming van werkgevers eist. Daarmee blijft de hele regeling hol en leeg.” Ook laakt de vakcentrale het feit dat Donner zegt zware arbeid te willen terugdringen, maar tegelijkertijd bezig is de arboregels die zware beroepen aan banden leggen, af te schaffen.

Flexibiliteit
De regeling die flexibiliteit zou moeten bieden, is eveneens een lege huls. Aan flexibiliteit worden sterk belemmerende voorwaarden gesteld via de veel te hoge strafkorting en via de eis dat tot 65 jaar aaneengesloten 42 jaar moet zijn gewerkt. Daarmee is de regeling ontoegankelijk voor de lage en middeninkomens. Zij kunnen zich geen enkele korting veroorloven. Vaak zullen zij geen aaneengesloten arbeidsverleden van 42 jaar tot aan de 65-jarige leeftijd kennen. “Soms ben je een tijdje zonder werk, volg je een opleiding of zorg je voor kinderen. Dan zou je niet van deze regels gebruik mogen maken. Dat is gek.”

Levensverwachting
Lagere inkomens hebben op 65 jaar een levensverwachting die 3,5 jaar korter is dan gemiddeld. Zelfs als de AOW op 65 jaar voor hen zonder strafkorting ingaat, krijgen zij minder AOW aanspraken dan gemiddeld.

Voorstel Donner aanvullende AOW-maatregelen

De FNV heeft een rekenvoorbeeld gemaakt waarin concreet wordt weergegeven hoe ingrijpend de gevolgen van de AOW-maatregelen zijn. Dit voorbeeld kun je hieronder downloaden.

Rekenvoorbeeld AOW maatregelen dec 09

Foto: Rebke Klokke

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015