Veel zzp'ers zonder zorgverzekering

dinsdag 19 oktober 2010 / Redactie / 3 reacties

Een derde van de zzp'ers in Amsterdam heeft niet de verplichte basiszorgverzekering. Dat blijkt volgens het Financieelde Dagblad uit cijfers van de gemeente. En die zijn opvallend omdat er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek landelijk slechts 1,2 procent van de mensen onverzekerd is voor zorgkosten. Uit het Amsterdamse onderzoek blijkt verder dat 80 procent van de zzp'ers in Amsterdam niet verzekerd is voor pensioen en 75 procent niet voor arbeidsongeschiktheid. Ook hebben velen geen financiële buffer voor als het tegenzit.

Verborgen armoede
Volgens wethouder van economische zaken Caroline Gehrels (PvdA) is er veel verborgen armoede onder de zelfstandigen. De gemeente kan volgens haar echter weinig anders doen dan de zzp'ers bewust te maken van de risico's. Ze zegt zich zorgen te maken over de toemende tweedeling tussen 'insiders' en 'outsiders' op de arbeidsmarkt. Amsterdam telde vorig jaar 31.000 zzp'ers.

Pensioen
De brancheorganisatie ZZP Nederland is ondertussen in gesprek met twee grote banken en enkele grote pensioenfondsen over een landelijke pensioenregeling voor zelfstandigen. De organisatie hoopt nog voor het einde van het jaar zo ver te zijn dat zij die haar achterban kan aanbieden, aldus bestuurslid Leo Vollebregt eerder deze maand.

SER
Vrijdag 22 oktober brengt de Sociaal Economische Raad (SER) een advies over zelfstandigen uit aan het nieuwe kabinet. De SER pleit daarin voor een paar kleine aanpassingen. Zo moet een zelfstandige zich kunnen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en moeten er betere mogelijkheden zijn om pensioen op te bouwen. Maar een fundamentele herziening van het sociale stelsel is niet nodig, concludeert de SER.

Definitie
Omdat de juridische positie van zzp'ers niet helemaal duidelijk was, heeft de SER ook een definitie van de zzp'er opgesteld: iemand die voor de inkomstenbelasting als ondernemer telt en geen personeel in dienst heeft. Volgens deze definitie telt Nederland nu 675.000 zzp'ers. Hun aantal is in vijftien jaar gestegen van ruim zes tot meer dan acht procent van de beroepsbevolking.

Bron: Nu.nl

• vrijdag 29 oktober 2010 / Arjen Hogendorp

Ik ben een schuldhulpverlener. Vroeger jarenlang artiest. Ik verbaas me erover dat zzpers geen verplichte zorgverzekering hebben, want dat betekent dat ze de bestuursrechtelijke premie aan het CVZ, inclusief boete (euro 136 p/mnd ongeveer) moeten betalen die desnoods via deurwaarders en het CJIB zal worden geincasseerd. Zolang er niet betaald wordt zal de achterstand verder oplopen. Daarbij draaien diegenen die hun zorgverzekering wel betalen op voor de wanbetalers (enkele honderdduizenden mensen betalen in nederland geen verplichte zorgverzekering).

• vrijdag 29 oktober 2010 / Dick Brouwers

Ik deel de mening van de Wolf totaal.
    Zelf ben ik Fotograaf en werk voor het bedrijfsleven en overheid, ik heb altijd goed mijn geld kunnen verdienen,maar mijn inkomen is de laatste jaren met ongeveer 60% afgenomen dit komt vooral door de opkomst van de digitale fotografie (iedereen kan fotograferen)maar ook omdat er door de overheid aanbestedingprocedure's worden voorgelegd waar veel detacheringsbureau's of uitzendbureau's op reageren en de prijzen drukken. Al mijn opdrachtgevers komen jaarlijks met de vraag of er 15% van de offerte af kan.( meestal in verband met de economische crisis en als je hun jaarverslagen doorleest blijken ze ook dit jaar weer meer winst hebben gemaakt)
    En als je dan bezwaar maakt krijg je meestal het gevoel dat je je kip met gouden eieren aan het slachten ben. vriendelijke groet.Dick (59 jaar en geen aanvullend pensioen en arbeidsongeschiktheid verzekering)

• vrijdag 29 oktober 2010 / m. de Wolf

als zzp`er met een minimaal inkomen net zo rond bijstands niveau kan ik me geen extra kosten zoals pensioen of arbeids ongeschiktheids verzekering veroorloven.

Ik ben 52 jaar oud en kom al helemaal niet meer in aan merking op de werknemers markt, een uitkering is ook geen oplossing. politiek en werkgevers en verzekerings bedrijven hebben een bord voor hun kop als ze denken dat iedereen er maar voor kiest om zzp er te zijn, dit is uit nood zaak geboren, beter een eigen inkomen generen dan in de bijstand.
    zeker voor kunstenaars en ontwerpers heerst er veel verborgen armoede.

steeds meer worden we met onze rug naar de afgrond gedrukt door abnormale financiele kosten /belastingen en heffingen te verhogen.

in mijn branche als ontwerper en uitvoerder van ruimtelijke opdrachten is veel beunhazerij door poolse en oosteuropese zzpers die hier geen belasting betalen en de uurprijs zodanig gedrukt hebbben dat ik het zelfde verdien als 10 jaar geleden, maar wel de kosten zijn verdubbeld van inkopen en andere onkosten in 10 jaar tijd.

______   __   __   _    _    _    _     _____     _____
 /_____//  \ \\/ // | \  / || | || | ||  |__  //   |  ___||