Sociale partners willen snel overleg met kabinet over pensioenen

woensdag 25 augustus 2010 / Redactie / geen reacties

In een brandbrief die op 24 augustus 2010 gestuurd is aan minister Donner pleiten bonden en werkgevers voor snelle afspraken over de pensioenen. De Stichting van de Arbeid, waarin beide partijen vertegenwoordigd zijn, had eerder met het ministerie afgesproken om uiterlijk in januari 2011 tot een akkoord te komen, maar wil nu dat dat ruim voor de jaarwisseling al het geval is.

De Stichting wil dan afspraken met de minister maken op basis van het Pensioenakkoord van 4 juni dit jaar, toen de sociale partners onderling afspraken om de pensioencontracten schokbestendiger en transparanter te maken. Met ingang van 2012 zou het pensioenstelsel moeten zijn gemoderniseerd. Dit alles om de betaalbaarheid van de pensioenen op korte en lange termijn zeker te stellen.

Lage rente
Bonden en werkgevers willen met name snel afspraken maken over de rol van de rente bij de waardering van de pensioenverplichtingen. Door de lage rentestand komt een aantal pensioenfondsen in de problemen. Een optie (niet in de brief genoemd) is om niet alleen naar de huidige rente te kijken, maar naar een meerjarig gemiddelde.

Korten als laatste redmiddel
Verder pleiten de sociale partners ervoor om pensioenfondsen die slechts marginaal lijden onder dekkingsproblemen niet lastig te vallen met versnelde kortingen. Fondsen waarvoor een korting van één procent op de pensioenuitkeringen voldoende zou zijn om binnen vijf jaar te herstellen, kunnen ook wel op andere manieren herstellen, verwacht de Stichting. Kortingen zijn een laatste redmiddel, zoals de FNV al eerder opmerkte. De Stichting van de Arbeid toont wel begrip voor versnelde kortingen (per 1 januari 2011 in plaats van 1 april 2012) bij fondsen met volstrekt onvoldoende herstelvermogen.

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

______     ___      _____      ___     __   _      ___