Asscher opnieuw aan de slag met WW-lek na actie

donderdag 10 maart 2016 / Redactie / 1 reactie

Minister Asscher gaat bekijkt opnieuw of hij nadelige WW-berekeningen kan repareren. Ook bij FNV KIEM hebben zich enkele tientallen mensen met problemen gemeld. Naar aanleiding van een actie met ruim 100 FNV’ers op het Plein in Den Haag zegde de minister in de Kamer op 9 maart toe om de gevolgen van dit WW-lek opnieuw te onderzoeken.

Reparatie komt te laat
Door een nieuwe rekenmethode is de hoogte van de WW-uitkering voor zo’n 100.000 mensen uit alle mogelijke beroepsgroepen fors verlaagd. Zij gaan er soms wel honderden euro’s per maand op achteruit.

Eerder had de minister al een reparatie beloofd per 1 januari 2017. ‘Te laat’, vindt de FNV. En bovendien vallen daarna nog steeds vele duizenden mensen tussen wal en schip. In een boekje heeft de FNV verhalen van getroffenen verzameld alsmede rekenvoorbeelden van de gevolgen van het huidige dagloonbesluit. ‘Dit is maar het topje van de ijsberg’, zegt Leo Hartveld (dagelijks bestuur FNV).

In de praktijk treft het WW-lek bijna iedereen die anders dan vanuit een vast contract in de WW terecht komt. Dus uitzendkrachten en herintreedsters, maar ook mensen die ziek zijn geweest of eerder ook al een tijdje werkloos waren.

Ook seizoenswerkers en creatieve beroepen
Ook mensen die afhankelijk zijn van tijdelijk werk, zoals seizoenswerkers of mensen met creatieve beroepen zijn de klos. De werkenden om wie het gaat lopen soms honderden euro’s per maand mis, omdat bij de berekening van hun WW ook de dagen worden meegeteld waarop ze niets verdiend hebben.

‘Wij eisen compensatie voor de leden die bij ons aankloppen, en we willen dat het kabinet het lek repareert. Ook mensen zonder vaste baan of met een onregelmatig arbeidspatroon moeten gewoon kunnen leven van hun werk’, zegt Leo Hartveld van het FNV-bestuur. ‘Wie steeds een paar maanden werkt en af en toe moet terugvallen op de WW had tot nu toe een goede regeling. Die willen wij gewoon weer terug.’

Voorgeschiedenis: het dagloonbesluit
Begin vorig jaar heeft het ministerie van Sociale Zaken een nieuwe berekening van het WW-dagloon bedacht. Hierdoor is de uitkering voor veel mensen geen afspiegeling meer van het laatst verdiende loon. Zij  krijgen soms nog maar de helft van wat ze eerst verdienden of nog minder. Minister Asscher heeft een reparatie aangekondigd, maar die gaat pas volgend jaar in én geldt maar voor een beperkte groep. De FNV wil dat iedereen die nu hierdoor schade lijdt, alsnog gecompenseerd wordt.

Tienduizenden mensen niet geholpen
Deze oplossing geldt bovendien maar voor een beperkt aantal mensen. Naar schatting van het UWV kunnen na de reparatie volgend jaar 60.000 mensen weer rekenen op hun normale WW.   Maar 10.000en anderen zijn hiermee niet geholpen. Dat zijn alle werkenden met veel verschillende inkomsten en een onregelmatig arbeidspatroon.

Werken moet lonen, zo vindt de FNV. Maar onder de huidige regels kan extra werken juist een terugval in de hoogte van de WW betekenen.

Lees het boekje met interviews en rekenvoorbeelden

Minister Asscher gaat onderzoeken of hij nadelige WW-berekeningen kan repareren. Ook bij FNV KIEM hebben zich tientallen mensen met problemen gemeld.

• woensdag 27 juli 2016 / martin

Heb zelf bij huis gelopen en daarna aan het werk geweest 7 maanden voor een uitzendburo, verdiende ongeveer 2100 bruto per mnd. Daarna ww in wat krijg ik 761 per mnd netto incl aanvullende toeslag. Maffia bende in den haag

_  _      ___                ______    _  _     ______
 | \| ||   / _ \\    ____     /_   _//  | \| ||  /_   _//