Meldpunt modelovereenkomst zzp nu online

donderdag 03 maart 2016 / Redactie / geen reacties

Onder zelfstandigen leven veel vragen over het verdwijnen van de VAR en de komst van modelovereenkomsten. Op fnv.nl/modelovereenkomst kunnen ze vanaf vandaag terecht voor de 20 meest gestelde vragen en om hun ervaringen te melden.

Als bond met veel zzp’ers heeft FNV KIEM er hard aan getrokken dat dit meldpunt er kwam. Het is een gezamenlijk product van de FNV-sectoren -bonden met veel zelfstandigen zoals kappers- en wellnessbond FNV Mooi, FNV Zelfstandigen en journalistenvereniging NVJ.

Peter van den Bunder, bestuurder ZZP van FNV KIEM: ‘In de creatieve sector is zeker de helft van de werkenden zelfstandig, dus wij hebben hier als FNV KIEM extra mee te maken. Dankzij dit meldpunt kunnen we snel signaleren wat er fout gaat en problemen meteen aanpakken'.

Veel vragen van zelfstandigen

Op fnv.nl/modelovereenkomst vind je de link naar het meldpunt (een enquête) en de 20 meest gestelde vragen. De afgelopen tijd kreeg de bond al veel vragen binnen.

Peter van den Bunder: ‘Mijn belangrijkste tip is: bestudeer de modelovereenkomst heel zorgvuldig en neem bij twijfel contact met ons op. Modelovereenkomsten moeten geen wurgcontracten worden. En het afschaffen van de VAR mag geen goudmijn worden voor bemiddelingsbureaus omdat opdrachtgevers geen zzp’ers meer rechtstreeks durven in te huren, zoals bij de NTR.’

Voorbeeld NTR

Bij omroep NTR kregen 200 freelance camera- en geluidsmensen met Kerst te horen dat ze voortaan alleen nog voor de NTR kunnen werken, als ze zich verbinden aan een facilitair bedrijf. Reden hiervoor was het verdwijnen van de VAR, aldus het bedrijf. De crewmensen hebben hiertegen samen met FNV KIEM protest laten horen..

Achtergrond

De VAR is een verklaring van de belastingdienst over de fiscale status van de zelfstandige. Een modelovereenkomst is echter in de eerste plaats een contract tussen 2 partijen, een opdrachtovereenkomst dus. Speciaal aan dit contract is dat de fiscus er een bijzondere status aan verbindt, namelijk vrijwaring van de opdrachtgever voor loonheffing.

De Belastingdienst toetst die overeenkomst dan ook alleen fiscaal. Hij spreekt zich dus niet uit over alle andere bepalingen die partijen er soms in opnemen. Er kunnen dus ook bepalingen in het contract staan die niet redelijk of onjuist zijn. En dat is precies de reden waarom de FNV een meldpunt instelt.

Voor een faire beloning van zelfstandigen

Er zijn ook goede voorbeelden, zegt Peter van den Bunder. ‘In de podiumkunsten werken werkgevers en vakbonden samen aan modelovereenkomsten voor functies die ook echt door zelfstandigen kunnen worden vervuld.’

Een volgende stap is in beweging komen voor een faire beloning van zzp’ers die nu vanwege een zwakke marktpositie tegen te lage tarieven werken.

‘Dat is één van de FNV-prioriteiten voor dit jaar’ zegt Van den Bunder. ‘En dat schijnzelfstandigen niet langs de kant komen te staan, maar weer in loondienst komen. Voor een fatsoenlijke en eerlijke arbeidsmarkt is vooral een mentaliteitsverandering van de opdrachtgevers nodig. Goed opdrachtgeverschap moet de norm zijn.’

Meldpunt modelovereenkomsten: fnv.nl/modelovereenkomst

• Verdwijning van de VAR

donderdag 19 mei 2016