FNV: kabinet brouwt gevaarlijke pensioencocktail

woensdag 30 september 2015 / Redactie / 1 reactie

Vandaag blijkt uit onderzoek dat de koopkracht van werkenden en ouderen door nieuwe pensioenregels en de verlaagde rente waarmee pensioenfondsen moeten rekenen drastisch daalt.

Gepensioneerden kunnen zelfs te maken krijgen met een verdere verlaging van 5 tot 10 procent. De FNV roept de Tweede Kamer op deze extreme achteruitgang aan te pakken in lijn met eerdere uitspraken in 2014.

Gijs van Dijk, FNV-bestuurder: ‘Het kabinet en De Nederlandsche Bank brouwen een giftige pensioencocktail. En de lage rekenrente is een gevaarlijk ingrediënt dat enorm inhakt op de koopkracht van werkenden en gepensioneerden.‘ De FNV wil dat De Nederlandsche Bank voorbeeld neemt aan de Europese toezichthouder die een hogere en stabiele rente voor verzekeringen oplegt.

Verlaging
De Nederlandsche Bank heeft afgelopen zomer de rente waarmee pensioenfondsen berekenen hoeveel geld zij kunnen uitkeren en in kas moeten hebben om onbegrijpelijke redenen verlaagd. FNV, pensioenfondsen en werkgevers wezen al op de negatieve gevolgen voor de koopkracht.

Pensioenfondsen kunnen de pensioenen vaak niet meer mee laten stijgen met de prijzen of moeten zelfs korten. Ook de koopkracht van werkenden neemt af, omdat zij meer pensioenpremie gaan betalen. Het kabinet greep desondanks niet in, maar kocht tijd door de consequenties in kaart te brengen. Adviesbureau Aon Hewitt is deze doorberekening vandaag voor. Van Dijk: ‘Onbegrijpelijk dat De Nederlandsche Bank gewoon zijn gang is gegaan. Heel veel mensen, jong en oud, gaan dit onnodig in hun portemonnee voelen.’

Actiehelden
De rente die de Nederlandse Bank oplegt aan pensioenfondsen is lager dan de rente die de Europese toezichthouder hanteert. Die rente staat op  4,2% en is stabieler. FNV wil dat de Nederlandsche Bank en het kabinet hier voorbeeld aan nemen. De leden van FNV Senioren hebben afgelopen maand in Den Haag en Rotterdam actie gevoerd voor verbetering van de koopkracht en een goed pensioen voor jong en oud.

Van Dijk: ‘We hebben één van de beste pensioenstelsels ter wereld en toch hebben ouderen hebben de afgelopen jaren keer op keer ingeleverd. Terecht dat zij nu in actie komen. Ik ben enorm trots op deze actiehelden die soms wel ver in de tachtig zijn en opkomen voor zichzelf, hun kinderen en kleinkinderen.’

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

• woensdag 30 maart 2016 / ahroest

Graag op grote schaal een stemadvies voor 2017 van die partijen die nog wel opkomen voor de pensioenen!
    Dat is het ENIGE waar politici gevoelig voor zijn.
    3,5 miljoen gepensioneerden zijn toch aardig wat zetels!

_____      ______    _  __     ___      ______    _____
|  __ \\   /_   _//  | |/ //   / _ \\   /_   _//  |  ___||