FNV: Benut economische groei voor nieuwe banen

donderdag 13 augustus 2015 / Redactie / geen reacties

De FNV wil dat dit kabinet de ruim 600 duizend werkloze Nederlanders nu eindelijk eens een goed perspectief gaat bieden.

En ervoor zorgt dat werkenden goed rond kunnen komen van een echte baan. Dat zegt FNV-bestuurder Leo Hartveld in reactie op de nieuwste CPB-ramingen.

"Natuurlijk is het goed om te zien dat de Nederlandse economie opkrabbelt. Helaas biedt die groei ook in 2016 geen uitkomst voor de ruim 600 duizend Nederlandse werklozen. Weliswaar daalt de werkloosheid heel licht, maar het lijkt wel alsof het kabinet hen vergeten is en voorlopig alleen prioriteit geeft aan de eigen staatskas", zegt Hartveld.

Fatsoenlijke loonsverhoging nodig
De FNV vreest dat de groei van de economie niet terechtkomt bij diegenen die daar voor zorgen. Hartveld: "De cijfers laten zien dat ook werkenden het in 2016, ondanks een lichte koopkrachtgroei, moeilijk zullen krijgen als de gemiddelde loonstijging niet eens boven de 1,5 procent uitkomt. Daarom blijven wij strijden voor een fatsoenlijke loonsverhoging. Daarnaast is het schokkend om te zien dat gepensioneerden en mensen met een uitkering al helemaal niet op enige vooruitgang hoeven te rekenen."

_____     __   __    ____       ___      ______     ___
|  __ \\   \ \\/ //  |  _ \\    / _ \\   /_____//   / _ \\