Blog: Btw-verhoging is dolksteek voor zelfstandige docenten

vrijdag 19 juni 2015 / Redactie / geen reacties

Langzaam lekken de belastingplannen van het kabinet uit. Helemaal verrassend zijn die plannen overigens niet.

In de Kabinetsbrief “Keuzes voor een beter belastingstelsel “ (LINK) wordt hierover al uitvoering gesproken. Het kabinet dreigt met btw-verhoging voor kunst en cultuur. Vanwege de wens om het belastingstelsel eenvoudiger te maken en gewenste verlaging van belasting op arbeid te betalen zouden veel meer producten en diensten uit het lage tarief of de vrijstelling moeten worden gehaald. Arbeid goedkoper maken door consumptie zwaarder te belasten. Klinkt sympathiek.

Verschillen in tarieven
In de media wordt vooral ingezoomd op de soms bizarre verschillen in tarieven. Waarom 21% btw op caviavoer en 6% op konijnenvoer? (Antwoord: konijnen zijn voedsel voor de mens, cavia’s niet). Ook in de cultuureducatie zijn er verschillen. Er zijn van btw vrijgestelde diensten (jongeren onder 21), diensten waarover 6% btw wordt gerekend (optredens) en diensten waarop het standaardtarief van 21% moet worden gerekend.  Ingewikkeld, maar verklaarbaar. Net als de verschillen tussen cavia- en konijnenvoer.

Btw is een heffing die bedoeld is voor de eindgebruiker, de consument. Als de btw-vrijstelling voor kunsteducatie aan jeugd komt te vervallen, teren veel zelfstandige kunst- en cultuurdocenten direct 21% in op hun verdiensten. Want de theorie zegt dat die btw-verhoging wordt doorgerekend in de consumentenprijzen. En dat zie ik niet gebeuren. Ook het voordeel dat je zelf ook weer btw mag aftrekken van producten en diensten die je inkoopt (mag nu niet bij vrijgestelde diensten), is helemaal geen voordeel als je voornamelijk je eigen kennis en kunde aanbied.

Zware slag voor creatieve sector
Een btw-verhoging zou opnieuw een zware slag voor de creatieve sector betekenen. In een markt waarin subsidies wegvallen en zijn weggevallen is het veelal onmogelijk om deze btw-verhoging door te berekenen. Resultaat is dat onbedoeld zwartwerken wordt gestimuleerd en de stille armoede toeneemt. Want de innerlijk gedreven kunstenaar zal niet stoppen. Hoe kan de overheid nou roepen dat kunst- en cultuureducatie en participatie belangrijk zijn, cultureel ondernemerschap propageren en tegelijkertijd het ondernemersklimaat zwaar frustreren door in het grijpen in het – toegegeven, best bizarre – maar ook uitgebalanceerde en redelijk goed functionerende stelsel van btw-heffing? Dat is niet uit te leggen.

Dolksteek
MKB-Nederland spreekt van een 'dolksteek' in de rug van ondernemers. Niet voor niets zijn zij zo fel: hun leden, denk aan de detailhandel, leveren ook rechtsreeks aan consumenten. Die opmerking van MKB-Nederland onderschrijven wij van harte. De echte plannen kennen we niet, die volgen waarschijnlijk pas met Prinsjesdag. Of de soep echt zo heet gegeten wordt  weten we ook nog niet.  In de uitgangspuntenbrief zegt het Kabinet te streven naar maximaal politiek en maatschappelijk draagvlak. Wij zullen ons dan ook -samen met anderen- stevig gaan mengen in Haagse debat over een nieuw belastingstelsel.

Peter van den Bunder
Bestuurder zelfstandigen FNV KIEM

Kamerbrief - keuzes voor een beter belastingstelsel

Btw-verhoging desastreus voor culturele ondernemers en consumenten