FNV solidair met studenten en docenten

maandag 09 maart 2015 / Redactie / geen reacties

Het FNV Ledenparlement heeft zich vorige week solidair verklaard met de studenten en docenten die meer zeggenschap en democratie bepleiten. Het parlement heeft FNV Overheid en het Algemeen Bestuur gevraagd om alles in het werk te stellen om de studenten en docenten te steunen in hun strijd.

FNV Overheid heeft hiervoor een actiecomité opgericht. Als de eisen van de FNV-leden niet voldoende worden ingewilligd kunnen verdere acties en stakingen aan de orde komen.

Omarmd
De afgelopen weken hebben diverse sectoren van de FNV op verschillende manieren het Amsterdamse initiatief omarmd. Zo verklaarden leden van FNV Jong zich solidair, was een lid van het Ledenparlement zelf actief in het Maagdenhuis en heeft FNV-voorzitter Ton Heerts namens het Algemeen Bestuur de studenten en docenten daar toegesproken.

Het Ledenparlement vindt dat na een lange periode van aanvallen op de publieke diensten, koopkracht en sociale voorzieningen het tijd wordt mensen te inspireren om in verzet te komen tegen die ontwikkelingen. Daarom steunt het de docenten en studenten.

Ruimte voor kritiek
FNV-voorzitter Ton Heerts: 'Juist nu, omdat thema’s als medezeggenschap, inspraak en veel te veel onzeker werk de kwaliteit van het onderwijs aantasten. Het rendementsdenken is gestoeld op een foute benadering. Juist in het onderwijs moet ruimte zijn voor kritiek en inspraak. Dat maakt mensen beter. En niet alleen bij het onderwijs geldt dit. Ook de kwaliteit van zorg, openbaar vervoer en welzijn staan onder enorme bezuinigingsdruk.’

1 mei
Daarnaast besloot het Ledenparlement afgelopen vrijdag om op 1 mei een grote manifestatie te houden. De eisen van studenten en docenten zullen daar ook deel van uitmaken. Heerts: 'Op 1 mei wil de FNV een duidelijk signaal afgeven dat de strijd voor koopkracht en echte banen steun verdient door alle groepen in de samenleving. Van studenten tot senioren. Allemaal in het belang van een fatsoenlijke samenleving die niet moet draaien om 'ieder voor zich', maar juist gebaseerd blijft op sterke solidariteit.’

Het FNV Ledenparlement bestaat uit ruim honderd gekozen vertegenwoordigers uit de sectoren en is het hoogste orgaan van de vernieuwde en versterkte FNV.

______    _____      _____   _    _     ____     __   __
 /_   _//  |  ___||   / ___// | || | ||  |  _ \\   \ \\/ //