Een stabiel pensioen voor iedereen, nu en in de toekomst

vrijdag 20 februari 2015 / Redactie / geen reacties

De FNV heeft vrijdag samen met de andere sociale partners een eerste verkenning van een toekomstig Nederlands pensioenstelsel vastgesteld.

De sociale partners en kroonleden van de Sociale Economische Raad (SER) schetsen daarin diverse varianten voor een toekomstig stelsel.

FNV-pensioenbestuurder Gijs van Dijk pleitte in de Raad, mede namens het CNV, voor een stabiel en eerlijk pensioen voor alle generaties. ‘Deze analyse is een waardevolle aanzet om te kijken hoe we dat in de toekomst kunnen realiseren. Want Nederland heeft één van de beste pensioenstelsels ter wereld, maar het kan natuurlijk altijd beter. Door de veranderingen op onder meer de arbeidsmarkt moeten we ons stelsel nog toekomstigbestendiger maken. Daarbij is een collectief stelsel voor ons leidend.’

Pensioendialoog
De FNV heeft het afgelopen jaar een brede dialoog gehouden over de pensioenen; zo’n 5000 leden spraken zich uit over het pensioenstelsel. Uiteindelijk was die dialoog de basis voor de FNV-Pensioenvisie. De uitgangspunten van die visie zijn voor de FNV leidend in een verdere verkenning van de verschillende toekomstvarianten.

Door en met leden
Gijs van Dijk vindt het dan ook goed om te zien dat essentiële onderdelen van de pensioenvisie zijn opgenomen in de SER-analyse. ‘De pensioenvisie, samengesteld door én met FNV-leden, is onze leidraad. Daarin is delen tussen generaties voor ons een belangrijk punt. Dat heeft ook ons Ledenparlement nog eens bevestigd door een verdere verkenning te steunen.’

Ontwerpadvies Toekomst Pensioenstelsel
Lees hier de volledige tekst