FNV-plan tegen vroegtijdige slijtage werknemers

donderdag 03 juni 2010 / Redactie / geen reacties

‘De wijze waarop we in Nederland omgaan met bedrijfsgezondheidszorg is kaal en armoedig.’ Het is de meest vernietigende conclusie in ‘Fit naar de Finish’. In dit plan pleit de FNV niet alleen voor een grondige herstructurering van de bedrijfsgezondheidszorg. Zij doet ook een groot aantal andere concrete voorstellen om de vroegtijdige slijtage van werknemers en uitval voor het pensioen tegen te gaan. ‘Dit plan is een serieuze poging om de arbeidsparticipatie van oudere werknemers te verbeteren’, aldus verantwoordelijk federatiebestuurder Leo Hartveld.

Gezondheidscheck
Een van de meest in het oog lopende voorstellen is elke twee of drie jaar een gezondheidscheck voor werknemers van 45 jaar en ouder door een echt onafhankelijke arbeidsgeneeskundige. De huidige bedrijfsarts werkt volgens de FNV teveel ten dienste van het bedrijf en te weinig van werknemers. De FNV wil dan ook een onafhankelijke financiering van taken, gericht op individu en zieke werknemer.

Deens model
In ‘Fit naar de Finish’ doet de FNV ook het voorstel om het aantal inspecteurs van de Arbeidsinspectie drastisch op te voeren. En om het zogeheten Deense model in te voeren: in dat land wordt ieder bedrijf één maal in de twee jaar bezocht. De sticker op de deur geeft aan met welk type bedrijf we te maken hebben: groen betekent goed. Oranje betekent hercontrole vanwege tekortkoming. Rood betekent slecht. Nederland heeft het laagste aantal inpecteurs in Europa. Daarnaast moeten volgens de FNV de boetes omhoog.

Preventiewet
De Arbowet zelf wil de FNV flink afstoffen en er tegelijkertijd ook meer een ‘preventiewet’ van maken. Dat kan door invoering van heldere normen en grenswaarden. Bijvoorbeeld voor handmatig tillen, maar ook door precisering van de normen op het gebied van langdurig beeldschermwerk en pauzes. En heel belangrijk vindt de FNV ook invoering van een wettelijke norm voor te hoge werkdruk.

Lees meer op de site van de FNV

______    _    _    _    _    _    _    _    _      ___
|      \\ | || | || | || | || | || | || | || | ||   / _ \\