Hogere pensioenen door samengaan pensioenfondsen

maandag 19 januari 2015 / Redactie / geen reacties

De FNV wil naar een pensioenstelsel met brede pensioenfondsen. Dat is goedkoper, eenvoudiger en minder kwetsbaar. Momenteel zijn er ruim 350 fondsen, in 2020 moeten dat er 150 zijn.

'Commerciële verzekeraars staan te trappelen om de pensioenmarkt te bestormen met individuele regelingen. We moeten er nu voor kiezen om samen voort te bouwen op ons sterke pensioenfondssysteem. Hierdoor komt pensioengeld gewoon ten goede aan de werkenden en gepensioneerden, in plaats van de aandeelhouders', zegt FNV-bestuurder Gijs van Dijk.

Zonder winstoogmerk
Een pensioenfonds zonder winstoogmerk maakt veel minder kosten dan commerciële pensioenverzekeraars, die ook veel geld moeten uitkeren aan hun aandeelhouders. Door pensioenfondsen samen te voegen, maken de fondsen minder kosten. Bovendien kan een fonds dat een hoger vermogen heeft, hogere rendementen halen. En samenvoeging maakt het stelsel eenvoudiger; als je van baan wisselt, heb je minder vaak te maken met zaken als waardeoverdracht.

Echte banen met pensioenopbouw
Het Nederlandse pensioenstelsel is uniek en staat bekend als een van de beste stelsels ter wereld. Omdat werkgevers steeds vaker trucs bedenken om mensen buiten de cao te laten werken, staat het systeem onder druk. 'Het is belangrijk dat mensen pensioen opbouwen, anders zitten we straks als maatschappij met een groot probleem. De FNV vecht voor echte banen met pensioenopbouw. Dat is het allerbelangrijkst. Daarnaast moeten we het pensioenfondssysteem zo sterk mogelijk maken, zodat iedereen die werkt daaraan mee kan doen’, aldus Gijs van Dijk.

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

______     ___    __    __    _____    __   _    __   __