Steun voor slachtoffer cultuurbezuiniging

dinsdag 16 december 2014 / Redactie / geen reacties

Wie zijn of haar werk is kwijtgeraakt door de rijkscultuurbezuinigingen 2009 – 2014 kan nog tot eind 2016 terecht bij het Servicepunt Kunst & Cultuur. De dienstverlening geldt vanaf nu ook voor zzp’ers en mensen die werkten via een payrollbedrijf.

Ook zij komen nu in aanmerking voor extra begeleiding om weer aan het werk te komen en krijgen toegang tot scholing. De subsidie is maximaal € 5000,- per persoon.

De servicepunten bestaan al sinds begint dit jaar en zijn een initiatief van de Federatie van werkgeversverenigingen in de cultuursector en worden uitgevoerd door het UWV. De subsidie komt van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen (OCW).

Intussen zijn al vierhonderd mensen ondersteund bij het vinden van werk. 150 mensen volgen een zelf gekozen opleidingstraject. Voorbeelden zijn: opleiding tot schuldhulpverlener, projectmanagement, schipper binnenvaart, meubelmaken, communicatie en social media, website bouwen, tassenmaker, meester opleiding coupeur, boekhouden, fondswerving, vakopleiding camera, webdesigner.

De service geldt voor mensen die in een of andere vorm hebben gewerkt bij een instelling die getroffen is door de bezuinigingen van het Rijk op kunst en cultuur en op onderstaande lijst staat.

Lijst met instellingen

_____      ___     __   _      ___      _____    __   __