Symposium 'Vaktrots' over 100 jaar cao

maandag 17 november 2014 / Redactie / 4 reacties

Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat de eerste officiële cao werd afgesloten. Het betrof destijds de cao voor de boekdrukkers.

Reden voor FNV KIEM als vakbond voor onder meer de grafici om het 100-jarige bestaan te vieren met een boek, een symposium en een feestje.

In de Veerensmederij in Amersfoort vond een symposium plaats, waarbij verschillende sprekers ingingen op het onderwerp cao. Onder leiding van dagvoorzitter Hester Macrander luisterden zo’n 75 aanwezigen naar bijdragen van bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen Paul de Beer, zzp’er Cristel van de Ven, dagelijks bestuurslid FNV Mariëtte Patijn, voormalig Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet en ‘Bedrijfsverloskundige’ Guido Thys.

Toekomstbestendig?
Hoogleraar Paul de Beer ging in zijn inleiding in op de toekomstbestendigheid van cao’s.
De Beer vroeg zich in zijn betoog af of de cao zijn tweede eeuwfeest over honderd jaar gaat vieren: “Natuurlijk gaan we dat opnieuw vieren. De cao heeft nog mooie jaren voor zich, maar dan moet hij wel worden gemoderniseerd.”

De cao staat nog steeds fier overeind, maar er zijn in de toekomst wel wat bedreigingen: “Er zal rekening gehouden moeten worden met de afnemende representativiteit van de vakbeweging, die steeds minder leden hebben en lijden onder vergrijzing. Daarnaast zal het flexwerk groeien en hollen zzp’ers de reikwijdte uit. Er zal in de toekomst een toenemende behoefte zijn aan differentiatie, maatwerk en flexibiliteit. Men zal ervoor moeten waken de de cao niet teveel een nul-som-spel wordt, in plaats van een win-win-spel.”

De oplossing hiervoor ligt volgens de hoogleraar niet in het afschaffen van de cao: “ De cao is juist een instrument om dit soort bedreigingen te weerstaan. De oplossing kan zijn alle werknemers invloed te geven op de cao door alle werknemers lid van de vakbond te maken, ook flexwerkers en zzp’ers. Met een grondige renovatie kan de cao best nog 100 jaar mee.”

Veranderende behoefte
Gastspreekster Christel van de Ven is zzp’er en studeerde cum laude af in Beleid en Organisatiewetenschappen. Ook volgens haar kan de cao haar 200-jarige bestaan best halen, maar dan moeten er wel wat dingen veranderen:“Een cao zou mensen langer moeten ondersteunen. De arbeidsrelaties van nu zijn veel flexibeler ingericht en we krijgen te maken met vergrijzing.”

Maar er is volgens Van de Ven ook een veranderende behoefte van medewerkers: “Mensen krijgen een heel andere beeld over langer doorwerken en er zijn steeds meer mensen die langer doorwerken. Je ziet dat mensen in hun arbeidsrelatie behoefte hebben aan maatwerk. De ongelooflijk snelle ontwikkelingen in de technologie –neem de 3D-printer- maken ook dat werk anders wordt. Veel functies gaan veranderen door de technologie. Daarnaast gaan we heel anders kijken naar ons werk en cao’s moeten daar in meeveranderen. Er moet meer ruimte voor maatwerk komen en mensen moeten kunnen kiezen hoe ze bepaalde arbeidsvoorwaarden willen inkleden, zodat ze zich kunnen ontwikkelen.”

Stevig arbeidsvoorwaardenbeleid
Voor FNV-bestuurder Mariëtte Patijn was het een bijzondere dag. Volgens Patijn moeten we niet kijken naar wie het goedkoopst is bij het verrichten van arbeid, maar naar hoe we het werk het best kunnen doen.”

Volgens Patijn gaat een cao niet alleen over loon en arbeidsvoorwaarden: “Een cao gaat ook over respect, waardering en over hoe de werkgever op een eerlijke en sociale manier de werknemer beloont en de concurrentie niet aangaat op arbeidsvoorwaarden. Ik ben ervan overtuigd dat we met de kracht van de vakbeweging de solidariteit op zullen brengen en een normaal perspectief kunnen maken op de arbeidsmarkt: een normale arbeidsrelatie, waarbij mensen een echte baan kunnen hebben.”

“We kunnen met trots de toekomst ingaan met een stevig arbeidsvoorwaardenbeleid, en dat doen we vanuit de kracht van onze leden.”

Vaktrots – 100 jaar cao
Na een korte pauze was het podium voor Gerdi Verbeet. Zij vertelde onder meer over hoe verbonden de vakbeweging was met het gezin waarin zij opgroeide. “Er is meer dan ooit behoefte aan betrokken medewerkers die verantwoordelijkheid dragen. Juist die mensen zijn fantastische voor een organisatie en die mensen zijn nu meer dan ooit nodig. Je medewerkers zijn je bondgenoten in het verkennen van je markt.”

Met wat korte vragen uit het publiek, beantwoord door de sprekers en een voordracht van ‘bedrijfsverloskundige’ Guido Thys werd de middag feestelijk afgesloten met de presentatie van het boek ‘Vaktrots – 100 jaar cao’. Aan de hand van foto’s en interviews geeft ‘Vaktrots’ een beeld van de vernieuwing in de drukkerswereld. In honderd jaar is vooral de techniek sterk veranderd. Van een sterk ambachtelijk bedrijf waarin drukkers, zetters, binders en lettergieters samenwerkten, naar een procesindustrie waarin nog maar één vakman nodig is om alle knoppen te bedienen. Maar in essentie draait het ook in ons digitale tijdperk nog steeds om de vraag: hoe kan ik zo indringend mogelijk communiceren.

De teksten van ‘Vaktrots’ zijn van journalist Sander Kooistra, de fotografie is van kunstenares Louise te Poele. Bij het symposium was een expositie van de foto’s te zien.

Haalt de cao zijn tweede eeuwfeest? Presentatie van Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen

• maandag 24 november 2014 / Boudewijn.hessel@gmail

Ik heb reeds vorige week hierop gereageerd maar vindt die reactie nog niet terug.

• maandag 24 november 2014 / Ewold Gussenhoven

Geachte collega's,

Hoe kan ik aan een exemplaar komen van 'Vaktrots', 100 jaar landelijke cao?

Met vriendelijke groeten,
    namens FNV/Stichting VNB

Ewold Gussenhoven,
    rechtskundig adviseur
    sectie strafzaken/internationale letselschaderegeling
    0031-(0)30-2637574
    0031-(0)6-10192020

• zaterdag 22 november 2014 / Boudewijn Hessel

de foto's die ik gemaakt heb tijdens het symposium zijn te zien middels de volgende link:

mvg

Boudewijn Hessel

• dinsdag 18 november 2014 / Lisa

Waar kan ik alle foto's vinden van het symposium?

______    _____     ______   _    _    _____      _____
 /_   _//  |  ___||  /_   _// | || | || |  __ \\   |  ___||