FNV-Pensioenvisie: ‘Samen delen, een sterke keuze’

maandag 20 oktober 2014 / Redactie / 1 reactie

De FNV presenteerde op vrijdag 17 oktober in de Jaarbeurs de pensioenvisie 'Samen delen, een sterke keuze'. Hierin pleit de FNV onder meer voor pensioenopbouw voor iedereen, inclusief de groep flexwerkers en zzp'ers.

Ook wil de FNV de AOW geleidelijk versterken om in de toekomst een goed evenwicht tussen de AOW en aanvullend pensioen te behouden. Het aandeel van de AOW dreigt namelijk een steeds kleiner deel te worden in het totale pensioen en daarmee loopt Nederland internationaal uit de pas.

Geen pech- en gelukgeneraties
Gijs van Dijk, pensioenbestuurder FNV, die het eerste exemplaar van de visie overhandigde aan staatssecretaris Klijnsma: ‘We moeten voorkomen dat er straks pech- en gelukgeneraties ontstaan door een doorgeschoten individualisering van het stelsel. De FNV wil risico's samen blijven delen. Daarin moet wel ruimte zijn voor voldoende keuzemogelijkheden. Ook bestaande mogelijkheden kunnen beter worden benut.’

Flexibele AOW- en pensioenleeftijd voor iedereen
Meer ruimte voor deeltijdpensioen binnen bedrijven
- Flexibele AOW- en pensioenleeftijd voor iedereen
- Een goed pensioen is een geïndexeerd pensioen
- Pensioenfondsen moeten meer openheid geven over hoeveel geld er voor de deelnemers in kas zit
- Meer keuzevrijheid voor deelnemers

Discussietraject
De pensioenvisie is gebaseerd op een breed discussietraject onder de titel 'Pensioen in beweging'. De afgelopen maanden zijn FNV-leden en niet-leden ondervraagd hoe zij denken over de toekomst van hun pensioen. Dit gebeurde op diverse bijeenkomsten in het land en via online onderzoeken onder ruim 4000 leden en niet-leden.

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

• vrijdag 31 oktober 2014 / H.Albers

Laat de pensioen is aanpassen we lopen al jaren achter,en minder geld naar asiel zoekers en ontwikkelingshulp.

_____      ___     _    _    __   __    ______   _    _
 |__  //    / _ \\  | \  / ||  \ \\/ //  /_   _// | || | ||