Bijzonder congres moet FNV-fusie alsnog mogelijk maken

dinsdag 14 oktober 2014 / Redactie / 1 reactie

FNV Bondgenoten roept een bijzonder congres bij elkaar om alsnog de fusie van een groot aantal FNV-bonden mogelijk te maken. FNV KIEM besluit tijdens een congres op 20 december over mogelijke aansluiting als sector voor de creatieve industrie.

Vorige week bleek tijdens het congres van FNV Bondgenoten dat de benodigde tweederde meerderheid ontbrak. Een bijzonder congres rond de derde week van november moet de fusie per 1 januari 2015 alsnog mogelijk maken.

Tijdens een persconferentie op 14 oktober in Nieuwspoort maakten de gezamenlijke voorzitters van de fusiebonden dit nieuws bekend. Ellen Dekkers, voorzitter FNV Bondgenoten: “Uit allerlei gesprekken, telefoontjes en brieven is ons gebleken dat veel van de mensen die tegen hebben gestemd op woensdag niet tegen de fusie zijn. Dat ze hebben tegengestemd heeft te maken met de vele vragen die er nog leven over onder andere de financiën. We hebben nu een heel duidelijk verzoek van een brede club van congresgangers om een bijzonder congres uit te schrijven rond de derde week van november.”

Vorige week bleek dat er een zeer breed draagvlak bestaat voor de fusie tijdens de diverse ledenvergaderingen van Abvakabo (94 procent), Bouw (98 procent), Sport (unaniem) en het ledenparlement van de FNV Vereniging (97 procent). Bij FNV Bondgenoten stemde 64,62 procent voor en 35,38 procent tegen. Er was een tweederde meerderheid van 66,67 procent nodig om de fusie door te laten gaan.

FNV KIEM beslist pas later over de fusie. Voorzitter Geert van der Tang: “Ik ga er nog steeds van uit dat het lukt. FNV KIEM besluit op 20 december tijdens een congres of wij ons als sector creatieve industrie willen aansluiten bij de fusiebond.” De besluitvorming van FNV KIEM gaat over mogelijke aansluiting per 1 januari 2016.

Binnenkort ontvangen de leden van FNV KIEM meer informatie over de consequenties van dit bijzonder congres voor FNV KIEM.

• woensdag 15 oktober 2014 / Jan Dirk Bol

De vraag hoeveel mensen komt bij mij op (getallen graag).

Los van het feit of je of voor de fusie bent, komt bij bij mij vreemd over.
    Je spreekt regels af, de uitslag valt tegen, dan doe je het maar opnieuw.
    Hoe lang ga daar me door net zo lang tot je je zin krijgt?

Na vele jaren van voorbereiding zijn er nog vele vragen!
    Mag ik dus concluderen dat de voorbereiding op de fusie ondermaats was?

Ledenparlement doe waar voor jullie zijn aangesteld en ga in gesprek met de verantwoordelijken en trek consequenties!

De volgende vragen mogen wat mij betreft gesteld worden.

1. Wat voor gevolgen heeft de discussie over de fusie gehad voor het ledenaantal: winst/verlies.
    2. Hoeveel heeft de campagne voor de fusie gekost tot nu toe.
    3. Hoe gaan de afzonderlijke bonden en het FNV verder?
    4. Wie waren er verantwoordelijk het proces.

Laat me raden naar de uitkomst: het had beter gemoeten en we gaan over tot de orde van de dag!

______   __   __    _____    __   __   _    _      ___
 /_   _//  \ \\/ //  / ____||  \ \\/ // | \  / ||   / _ \\