FNV-leden krijgen met Menzis onafhankelijke bedrijfsarts

donderdag 18 september 2014 / Redactie / geen reacties

Wie zich als FNV-lid verzekert bij Menzis, heeft straks vrije toegang tot een onafhankelijke bedrijfsarts voor adviezen over werk en gezondheid, om ziekte of arbeidsongeschiktheid door het werk te voorkomen.

De bedrijfsarts maakt deel uit van een aantal nieuwe maatregelen gericht op preventie in het nieuwe contract voor het zorgcollectief van de FNV bij Menzis.

Onafhankelijke bedrijfsartsen
De onafhankelijke bedrijfsartsen komen op 35 plekken in het land, zoveel mogelijk gekoppeld aan de vakbondshuizen die de FNV gaat inrichten. De artsen zijn 100 procent onafhankelijk van werkgevers en arbodiensten. Ze zijn bevoegd om door te verwijzen naar de fysiotherapeut, eerstelijns psycholoog of diëtist.

Nadruk op preventie
In het nieuwe pakket voor 2015 – 2018 ligt veel nadruk op preventie: voorkomen dat mensen ziek worden of een aandoening krijgen. Zo komt er een lawaaicampagne om jongeren te wijzen op het risico van gehoorschade. Bestaande programma’s ‘Stoppen-met-roken’ en ‘Programma Beter Eten’ zijn nu al beschikbaar in het basispakket, maar worden bij FNV-leden straks niet meer afgetrokken van het eigen risico. Zo wordt de drempel flink verlaagd.

Leo Hartveld is de bestuurder van de FNV die over het nieuwe contract heeft onderhandeld. “Wij willen onze leden een zorgverzekering aanbieden die ook aandacht heeft voor de relatie tussen werk en gezondheid en voor preventie. En dat is hiermee prima gelukt, zo vond ook het FNV Ledenparlement die afgelopen maandag instemde met het nieuwe contract.”

Minimaal 7% korting
FNV-leden hebben intussen al bijna tien jaar toegang tot de collectieve zorgverzekering van de FNV bij Menzis. De collectiviteitskorting op de zorgverzekering varieert per polis, maar is altijd tenminste 7 procent.

Op dit moment maken bijna 295.000 FNV-leden en hun gezinnen gebruik van het Zorgcollectief van de FNV.

_    _    __   __   ______      ___      _____      ___
| \  / ||  \ \\/ // |      \\   / _ \\   / ____||   / _ \\