Blog: Den Haag denkt na over zzp-beleid

donderdag 04 september 2014 / Redactie / geen reacties

De ambities van het kabinet om tot aanpassing van zzp-beleid te komen zijn nog steeds groot.

De VAR-verklaring wordt herzien, de aanpak van schijnconstructies wordt opgepakt, twee belangrijke dossiers. Met de komst van de nieuwe staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes is er wel een gunstige nieuwe dosis realisme in de fiscale dadendrang gekomen.

VAR
De invoering van de Winstbox is van de baan. De herziening van de VAR is een volgende klus, de bouw van het nieuwe systeem is bijna klaar, binnenkort hebben wij weer overleg op het ministerie over de voortgang. De wetswijziging moet nog naar de Tweede Kamer, we houden nauwlettend de vinger aan de pols want de consequenties van wijzing van de VAR zijn nog helemaal niet duidelijk. Voorlopig blijft het huidige VAR-systeem dus nog even van kracht.

Zzp-beleidsagenda
Tot slot heeft het kabinet een groep ambtenaren aan het werk gezet van verschillende ministeries, Financiën, Sociale Zaken en Economische Zaken om na te deken over beleidswijzigingen. Een mooi begin van integraal denken. Als FNV KIEM hebben wij hierbij ook onze input bij deze werkgroep geleverd en een zzp-beleidsagenda geformuleerd. Het kabinet kan dit wat ons betreft zo overnemen.

Visie FNV KIEM op zelfstandig ondernemerschap

Peter van den Bunder