Stem voor een sociaal Europa!

vrijdag 09 mei 2014 / Redactie / geen reacties

Op 22 mei zijn er weer Europese verkiezingen. Alle burgers van de EU mogen dan kiezen wie hen gaan vertegenwoordigen in het Europees Parlement.

De FNV vindt dat Europa een stuk socialer moet worden. Weet je niet op wie je moet stemmen? Raadpleeg dan de FNV Standpuntenvergelijker. Hierin hebben we de programma’s van de deelnemende partijen langs de meetlat van 10 FNV-standpunten gelegd.

De verkiezingen worden 1 keer in de 5 jaar per land (lidstaat EU) gehouden. In Nederland stemmen burgers op kandidaten van één van de deelnemende politieke partijen. Partijen in Nederland uiteraard want burgers van het ene land kunnen niet stemmen op kandidaten uit een ander land. In totaal zijn er 751 zetels te verdelen in het Europees Parlement. Nederland heeft 26 zetels.

Gewoon Goed Werk voor iedereen
De FNV stelt voorop dat de gevolgen van de crisis niet voorbij zijn. Investeringen in mensen zijn nodig. Investeringen in zekerheid, respect en een stabiel inkomen, zodat mensen Gewoon Goed Werk kunnen leveren. Het Europees Parlement bepaalt samen met de lidstaten de Europese politieke koers op bijna alle sociaaleconomische onderwerpen. Daarom leggen we onze boodschap nadrukkelijk neer bij de Europarlementariërs.

Bezuinigen werkt niet
De Europarlementariërs moeten duidelijk maken dat het huidige bezuinigingsbeleid niet werkt, dat het hoog tijd is voor investeringen in mensen en banen. Zij moeten staan voor Europese sociale beschermingsnormen. Voor eerlijke regels op de Europese markt en voor gelijk loon voor gelijk werk. Als kiezers kunnen wij hun die opdracht geven. Stem dus ook op 22 mei!

Standpuntenvergelijker

__   _      ___     _    _      ___      ____     _    _