FNV wil met kabinet praten over werkloosheid

dinsdag 15 april 2014 / Redactie / geen reacties

De FNV roept werkgevers en kabinet op snel met de vakbond om de tafel te gaan over de oplopende werkloosheid. Dat zei FNV-voorzitter Ton Heerts zaterdag in het radioprogramma TROS Kamerbreed.

Ook moet het kabinet de belasting op vermogen aanpakken. Hij reageerde op een onderzoek van de Volkskrant dat de rijkste 1 procent van Nederland bijna een kwart van het totale vermogen in ons land bezit. De FNV wil een aanvalsplan om de inkomensongelijkheid aan te pakken.

Ongelijkheid
Heerts vreest dat de armoede en ongelijkheid het land gaan splitsen als er niets gebeurt. ‘Dan gaan de armen het bij de rijken halen’, waarschuwde hij.

Ledenparlement
De werkloosheid was ook een belangrijk thema tijdens een constructief en productief tweedaags overleg met het Algemeen Bestuur van het Ledenparlement van de FNV op vrijdag 11 en zaterdag 12 april 2014.

Naast een groot aantal besluiten over de komende fusie zijn twee SER-adviezen vastgesteld, over Gelijke Behandeling en Discriminatie op de Arbeidsmarkt en over Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ook is de visie van de FNV op Europa besproken en vastgesteld.

Problematiek van de zorg
Uiteraard hebben de economische situatie en de acute problemen in diverse sectoren eveneens alle aandacht gekregen. Op initiatief van de sector Zorg en Welzijn is vastgesteld dat de ingrijpende bezuinigingen in de zorg en de decentralisatie van voorzieningen naar de gemeenten problemen veroorzaken die niet alleen de sector zelf, maar alle leden van de FNV aangaan. De problematiek van de zorg zal nadrukkelijk betrokken worden bij het Aanvalsplan Werkgelegenheid dat de FNV eerder deze week lanceerde, en waarin 1 miljard investeringen in de werkgelegenheid wordt geëist.

_    _      ___      _____     _____                ___
| |  | ||   / _ \\   /  ___||  |  ___||   ____      / _ \\