FNV: bij schijnzelfstandigheid de werkgever aanpakken

donderdag 10 april 2014 / Redactie / geen reacties

Het is niet terecht als mensen die als schijnzelfstandige werken nu de dupe worden van het strengere optreden van de fiscus.

De fiscus moet eerst de werkgever aansprakelijk stellen door achterstallige belasting en premie te vorderen. Daarover wil de vakbond FNV op korte termijn in gesprek met staatssecretaris Wiebes van Financiën en minister Asscher van Sociale Zaken.

Jacht op zzp'ers
Aanleiding zijn berichten in de Volkskrant van vandaag dat tienduizenden zzp’ers in de problemen komen als gevolg van de hardere aanpak van schijnzelfstandigheid. De harde aanpak van schijnconstructies kan op de volledige steun rekenen van de FNV. Dit mag echter niet uitmonden in een jacht op zzp'ers en andere werkenden die de afgelopen jaren alleen via een VAR-verklaring nog aan het werk konden komen. Mensen per direct hun inkomen en perspectief afnemen is niet terecht.

Richt pijlers op werkgevers
De FNV vindt dat de Belastingdienst eerst zijn pijlen moet richten op de werkgevers die van de schijnconstructie gebruik maken. Volgens de FNV is het simpel: als de mensen niet als zelfstandige werken, zijn ze dus werknemer en is premie verschuldigd. Als mensen echter alleen maar hun VAR-verklaring wordt afgepakt, raken ze daardoor hun werk kwijt. In plaats van dat ze de arbeidsovereenkomst krijgen waarop ze eigenlijk recht hebben.

Leden die zzp’er zijn en die door de actie van de fiscus in de problemen komen, kunnen bij hun FNV-bond aankloppen voor steun.

Schijnzelfstandigheid aanpakken
De FNV dringt al langer aan op het aanpakken van schijnzelfstandigheid. De huidige aanpak vloeit voort uit het sociaal akkoord van vorig jaar. Schijnzelfstandigheid heeft perverse effecten op de arbeidsmarkt, leidt tot valse concurrentie tussen werkenden en tot belastingontduiking, ondergraaft het draagvlak voor de sociale zekerheid en is de zoveelste manier om werkgeversrisico's op werkenden af te wentelen. De afgelopen jaren zijn veel werkenden onder druk gezet om vormen van schijnzelfstandigheid te accepteren. De FNV roept daarom werkenden op zich goed te realiseren waar ze aan beginnen als ze als zelfstandige aan de slag gaan.

Reactie FNV KIEM
FNV KIEM onderschrijft deze aanpak volledig. Peter van den Bunder, bestuurder Zelfstandigen: "In de kunstensector zien we dezelfde ontwikkelling. Mensen in loondienst die worden ontslagen en vervolgens als zzp'er terug kunnen komen. En werkgevers die hiermee weg komen. FNV KIEM vindt dus ook dat bij de aanpak van schijnzelfstandigheid de oplossing gezocht moet worden bij de werkgevers. En niet bij de zzp'ers die uit nood geboren zich op de arbeidsmarkt als zzp'er proberen staande te houden. Zie ook mijn eerder verschenen blog hierover."

_    _      ___      _  _    __   __   _____     __   __
| || | ||   / _ \\   | \| ||  \ \\/ // |  __ \\   \ \\/ //