Investeren in banen en koopkracht, ook voor huurders

dinsdag 18 maart 2014 / Redactie / geen reacties

Er is ruimte om extra te investeren in mensen en in werk. En dat werk moet er nu snel komen voor al die honderdduizenden mensen die driftig op zoek zijn naar een baan. Dat zegt FNV-voorzitter Ton Heerts in een reactie op het Centraal Economisch Plan 2014.

Vandaag kwam het CPB met een toelichting op de ramingen van twee weken geleden. Daarin wordt gesproken van een voorzichtig herstel van de economie.

700 duizend werklozen
De FNV is vooral verontrust dat de werkgelegenheid dit jaar nog verder daalt. Ton Heerts, voorzitter FNV: 'Teveel mensen leven in onzekerheid over werk, de groei moet verder omhoog door extra bestedingen en investeringen. Goed dat er weer wat vertrouwen in de economie aan het ontstaan is, maar voor bijna 700 duizend werklozen is alleen vertrouwen onvoldoende, zij willen werk en zekerheid. Daarom is bijvoorbeeld het plan van het kabinet om de AOW-leeftijd straks nog sneller te verhogen zo’n slecht idee, die verhoging heeft de afgelopen jaren al voor een toename van de werkloosheid gezorgd en ondermijnt het broze vertrouwen.'

Zorgen om huurders
De FNV maakt zich ook zorgen over de koopkracht van huurders. Zij leveren de komende jaren fors aan koopkracht in en steeds meer mensen dreigen hun huur niet meer te kunnen betalen. De Woonbond en de FNV kaartten al eerder aan dat de huren gematigd moeten worden.

Verhoging
Heerts: 'In 2013 stegen de huren dankzij de jaarlijkse huurverhoging met gemiddeld 4,7%. De huur van corporatiewoningen steeg zelfs met 5%. En per 1 juli gaan de huren weer omhoog. Dat betekent voor veel gezinnen dat zij hun huis niet meer kunnen betalen. Er zal dus een toenemende armoede ontstaan onder huurders, zij profiteren door de huurstijgingen helemaal niet van de koopkrachtvooruitzichten. De FNV en de Woonbond willen daarom dat de inflatiecorrectie voor huurders wordt bijgesteld, de huren worden gematigd en er op korte termijn een woonlastenmonitor komt.'

Koopkracht
De FNV blijft inzetten op een flinke groei van de koopkracht. Dat geeft mensen vertrouwen en verstevigt zo binnenlandse bestedingen. Daarom wil de FNV 3 procent loonstijging bij cao-onderhandelingen. Meer echte banen zijn dringend nodig. En meer werk is bovendien de beste koopkrachtgarantie voor mensen.

De FNV wil dat werkgevers meer investeren in koopkracht en echte banen . Bezuinigen is geen werk! Mensen hebben genoeg zekerheid, respect en een stabiel inkomen nodig om Gewoon Goed Werk te kunnen leveren.

_____      ___      _____    __   __    _  _      ___
 / ____||   / _ \\   / ____||  \ \\/ //  | \| ||   / _ \\