FNV: meer koopkracht en echte banen nodig in 2014

dinsdag 17 december 2013 / Redactie / geen reacties

De FNV blijft ook in 2014 strijden voor meer koopkracht en echte banen. Dat zegt de grootste vakbond van Nederland in een reactie op de CPB cijfers die vanochtend werden gepresenteerd. De werkloosheid loopt nog steeds op en de lonen stijgen niet verder dan de inflatie.

Ton Heerts, voorzitter FNV: "Wij zullen in de lopende cao's 3 procent loonsverhoging vragen voor de mensen. Zo'n echte koopkrachtverhoging versterkt het vertrouwen van de mensen en kan stimuleren om weer meer geld uit te geven. Alleen zo komen we uit de crisis." Het CPB voorspelt voor het komende jaar wel een kleine stijging van de koopkracht, maar die wordt veroorzaakt door een iets lagere inflatie. Heerts: "Maar dat wil niet zeggen dat voor iedereen de koopkracht stijgt. Grote groepen zullen ook in 2014 er in koopkracht op achteruit gaan door de miljardenbezuinigingen."

Tijd voor koopkrachtverbetering
Werkgevers hebben de werknemers de afgelopen vijf jaar steeds weer om loonmatiging gevraagd. Heerts: "Ieder jaar weer gingen mensen er in koopkracht op achteruit. Het is nu tijd voor koopkrachtverbetering via de cao." Bij veel bedrijven in Nederland is inmiddels weer ruimte voor een echte loonstijging. Heerts: "Zo zullen we de komende maanden bij bijvoorbeeld Cargill, Avia Partners en in de schoonmaak hard voor die 3 procent loonsverhoging gaan."

De FNV constateert dat de eerder voorspelde kleine groei van 0,5 procent ook door het CPB wordt gesignaleerd. Heerts: "Dat is op zich positief, maar een zwaluw maakt nog geen zomer. We zullen de economie uit het slop moeten trekken door meer koopkracht en echte banen. Daardoor ontstaat weer inkomenszekerheid en durven mensen weer hun geld te gaan uitgeven."

De FNV vindt dat kabinet en werkgevers moeten investeren in mensen en economie. Zo krijgen mensen weer vertrouwen. Miljardenbezuinigingen staan daar haaks op. Ook hebben mensen echte banen nodig: met genoeg zekerheid, waardering en stabiel inkomen. De FNV is zaterdag 30 november een campagne gestart voor koopkracht en echte banen. Meer informatie op www.koopkrachtenechtebanen.nl

__   __    _____      ___      _  _    _    _
    ___    \ \\/ //  /  ___||   / _ \\   | \| || | || | ||