Werknemers en werkgevers: één systeem voor betere kinderopvang

dinsdag 19 november 2013 / Redactie / geen reacties

Werknemers en werkgevers pleiten samen voor één systeem voor kinderopvang en peuterspeelzalen en voor meer evenwicht in de kostenverdeling.

Daarmee kan volgens FNV, CNV, MHP en VNO-NCW en MKB Nederland kinderopvang de arbeidsdeelname van werkende ouders beter ondersteunen en ook voor kinderen pedagogische meerwaarde bieden.

In Nederland is er een lappendeken aan voorzieningen voor de kinderopvang. Het is tijd voor een eenduidig systeem van kinderopvang, toegankelijk en betaalbaar voor alle ouders, zo stellen werkgevers en werknemers.

Investering
FNV-bestuurder Gijs van Dijk:  "Kinderopvang is geen noodzakelijk kwaad of alleen een middel om de arbeidsparticipatie te verhogen. Je moet het zien als een investering in de toekomst. Ook het economisch belang van kinderopvang moet meer worden meegenomen in de overwegingen van het kabinet."

Bezuinigingen
De kinderopvang is in zwaar weer terecht gekomen doordat er zwaar op de kinderopvangtoeslag is bezuinigd. Ouders nemen steeds minder uren in de kinderopvang af omdat de kosten te hoog worden.

Maurice Limmen van vakcentrale CNV: "Het kan niet zo zijn dat mensen stoppen met werken vanwege de kosten van kinderopvang. Daarom moet de overheid eenderde meebetalen, dan blijft de arbeidsparticipatie hoog."

Ontslag
Kinderopvangorganisaties dreigen om te vallen en steeds meer pedagogisch medewerkers worden ontslagen. Van Dijk: "Er zijn dit jaar al 13.000 mensen in de kinderopvang hun baan kwijt geraakt en het ziet er naar uit dat we nog voor het einde van het jaar over de 20.000 heen gaan. Deze draaikolk moet zo snel mogelijk stoppen."

Werkgevers- en werknemersorganisaties willen dat het kabinet haast maakt met de harmonisering van de kinderopvang en peuterspeelzalen en tot één systeem komt van opvang en financiering. De eerste plannen van het kabinet leveren nog veel te weinig op.

Combineren met werk
Bij de plannen zou er via samenwerking met het verenigingsleven voldoende aandacht moeten zijn voor sport en beweging. Naast de pedagogische voordelen voor de kinderen, moet dit ook bijdragen aan een betere combinatie voor ouders van werk en privé, met als gevolg een hogere arbeidsparticipatie.

______     ___      _____      ___       _____   __   __
 /_____//   / _ \\   |__  //    / _ \\    / ___//  \ \\/ //