5 mei iedereen voortaan toch vrij?

donderdag 06 mei 2010 / Redactie / 1 reactie

Een oude wens van de vakbeweging lijkt in vervulling te gaan. Er tekent zich een politieke meerderheid af om van 5 mei Bevrijdingsdag jaarlijks een officiële vrije dag te maken. FNV-voorzitter Agnes Jongerius reageert verheugd op het voorstel van de PvdA, dat gesteund wordt door de SP, GroenLinks, de Christen Unie en PVV.

Geen verplichte vrije dag
Sinds 1990 is 5 mei, Bevrijdingsdag, een officiële nationale feestdag maar het is geen verplichte vrije dag. Dat liet de regering destijds over aan de sociale partners om in de cao’s te regelen. Het gevolg tot op de dag van vandaag: grote verwarring. Sommige werknemers hebben wel vrij, andere weer niet.

Serieus inhoud geven aan Bevrijdingsdag
Jongerius: “Een van mijn voorgangers, Johan Stekelenburg, heeft al begin jaren negentig gepleit voor 5 mei als algemeen verplichte vrije dag. Dat was op het oudste en grootste Bevrijdingspopfestival van Nederland, dat in Haarlem. We hebben dat standpunt altijd in ere gehouden. Wil je serieus inhoud geven aan Bevrijdingsdag  en niet eens in de vijf jaar zoals nu, dan moet je de mensen vrij geven om dingen te organiseren. Dan gaat zo’n dag ook echt leven, en terecht.“

• vrijdag 07 mei 2010 / Bruin.

Maak je niet te blij want de verkiezingen komen eraan en dan beloven de partijen vanalles maar komen later de toezeggingen niet na.

__   __     ___               __   __   _    _      ___
 \ \\/ //   / _ \\    ____     \ \\/ // | |  | ||   / _ \\