FNV waarschuwt voor lichtvaardig loonoffer

dinsdag 05 november 2013 / Redactie / geen reacties

Een op de drie werknemers is bereid tot loonoffer, zo kopt de Volkskrant op 5 november naar aanleiding van het Nationaal Salarisonderzoek van Intermediar en Nijenrode Business Universiteit.

De FNV attendeert er op dat werknemers goed moeten nadenken voordat zij akkoord gaan met een loonoffer. Vraag advies aan deskundigen, bijvoorbeld bij je vakbond, voordat je zo'n overeenkomst tekent.

Waarschuwen
Mariette Patijn, cao-coördinator FNV: "Wij waarschuwen mensen dat ze pas moeten overwegen om salaris in te leveren als er echt een groot probleem is en ze echt harde garanties krijgen van de werkgever op werkzekerheid. In de praktijk merken we dat dit soort rigoureuze maatregelen onnodig zijn of veel te vroeg van de mensen gevraagd wordt. Bovendien als je salaris inlevert en alsnog werkloos raakt, is je WW-uitkering ook nog eens lager." "Wat verder opvalt is dat mensen interessant werk belangrijk vinden. Dat zien wij ook. De laatste jaren is er weinig aandacht voor vakmanschap geweest, maar voor ons is het een speerpunt van het cao-beleid.

Vakmanschap
Wij denken dat mensen hun werk gewoon goed willen kunnen doen, met eigen verantwoordelijkheden en ze willen kwaliteit kunnen leveren. Dat wordt de laatste jaren steeds minder. Er is onvoldoende geïnvesteerd in mensen de laatste jaren. Vakmanschap is daarom speerpunt in ons beleid.

Lees het artikel in de Volkskrant

_    _    _    _                ___     __   _      ___
| |  | || | || | ||   ____      / _ \\  | || | ||   / _ \\