Straks 4000 doden door werk aan WK-voetbal in Qatar

vrijdag 27 september 2013 / Redactie / geen reacties

Door de bouwactiviteiten voor het wereldkampioenschap voetbal in 2022 zal in Qatar het aantal doden door werk oplopen van 1 per dag tot 10 tot 12 per week. De FNV en de internationale vakbeweging ITUC schatten in dat 4000 arbeiders hun leven zullen verliezen voordat het WK kan beginnen.

Ton Heerts, voorzitter FNV: ‘Als wij hier niet tegen optreden dan kunnen we straks symbolisch een vak van 4000 plaatsen in het stadion leeg houden ter nagedachtenis aan de mensen die het leven lieten bij de bouw. Zover laten wij het niet komen toch? Voetbal is van iedereen. De liefde voor het voetbalspel mag niet ten koste gaan van mensenlevens. Ik roep de KNVB en het kabinet op om samen met de FNV hier tegen op te treden. Veilig en gezond werken moet topprioriteit zijn.’

Paspoorten afgepakt
Honderdduizenden buitenlandse arbeiders, vooral Nepalezen, worden in Qatar uitgebuit. En moeten het met hun leven bekopen. De arbeiders krijgen nauwelijks of niet betaald en vaak worden hun paspoorten afgepakt om te voorkomen dat zij vluchten. De werkers in Qatar moeten vaak onder zeer slechte omstandigheden hun werk doen. Ook bij temperaturen boven de 45 of zelfs 50 graden Celsius worden arbeiders gedwongen door te werken.

Geen bescherming
Verder  komen er veel ongelukken voor doordat mensen van steigers en hoge bouwwerken vallen. Beschermende maatregelen zoals netten worden zelden gebruikt. De ITUC schat dat er vorig jaar alleen al 1000 mensen gewond zijn geraakt door een val.

FNV Bouw: mensonterend
Charley Ramdas, vice-voorzitter FNV Bouw: ‘Deze situatie is aan alle kanten totaal onverantwoord en mensonterend. Wat voor een Nederlandse bouwvakker aan veiligheid en bescherming is geregeld moet minimaal ook gelden voor de mensen die in Qatar aan de stadions werken.’

FNV Sport
Ook Sander Wesdorp van FNV Sport benadrukt het belang van 'gewoon goed werk' in het buitenland: ‘In Nederland werken FNV Sport en de KNVB goed samen om het werken in de sport aantrekkelijk en veilig te maken. Dat zouden we ook moeten benadrukken in de aanloop naar het WK in Qatar.’

De FNV doet samen met FNV Bouw onderzoek naar eventuele betrokkenheid van  Nederlandse bedrijven bij deze slechte werkomstandigheden. Samen met de internationale vakbeweging ITUC blijft ze de komende tijd aandacht vragen voor de arbeidsomstandigheden van de buitenlandse arbeiders in Qatar.

Internationale vakbeweging
'De internationale vakbeweging is een jaar geleden een campagne begonnen toen we hoorden hoe erg de arbeidsomstandigheden in Qatar zijn', zegt Annie van Wezel, internationaal adviseur FNV.

'Nu werken er 1,2 miljoen buitenlandse arbeiders uit zuid-Azië aan het WK, dat worden er nog een half miljoen tot een miljoen meer. Ze hebben zelf niet het recht een vakbond op te zetten. Ze zijn heel afhankelijk van hun werkgever, heel kwetsbaar. Als ze hun mond open doen worden ze ontslagen en zijn ze helemaal rechteloos. Daarom heeft de Internationale vakbeweging dit opgepakt, en de FNV doet daaraan mee.'

‘Bijna slavernij’
De regering van Qatar en de FIFA proberen een heel goed imago neer te zetten, zegt Van Wezel. ‘Qatar wil zich presenteren als een modern land, en daar hoort deze uitbuiting natuurlijk niet bij. Het is bijna slavernij. Ze zien niet graag dat deze verhalen naar buiten komen, maar we zien nog geen beweging.’

De internationale vakbeweging ITUC probeert via vakbonden in Nepal de Nepalese gastarbeiders te stimuleren toch in verzet te komen. ITUC-voorzitter Sharan Burrow noemt Qatar een slavenstaat, schrijft de Volkskrant.

Eind vorige week schreef Burrow een scherpe brief aan voorzitter Sepp Blatter van de wereldvoetbalbond FIFA, waarin ze aandacht vraagt voor het lot van de honderdduizenden Nepalezen in de golfstaat. 'Mensen zouden niet met hun leven moeten betalen om het wereldkampioenschap tot een sportief en commercieel succes te maken.'

De FIFA liet weten 'erg bezorgd' te zijn, met name over het project Lusail City. 'De FIFA zal weer contact opnemen met de autoriteiten van Qatar.' Maar volgens Sharan Burrow sluiten Qatar en de bedrijven hun ogen voor de problemen. ‘Ze nemen hun verantwoordelijkheid niet.'

__    __   __   __    _____      ___                 ___
\ \\ / //  \ \\/ //  /  ___||   / _ \\    ____      / _ \\