FNV herdenkt dode werknemers: vlag halfstok

dinsdag 27 april 2010 / Redactie / 1 reactie

Woensdag 28 april gaat bij de FNV-vakcentrale en onder andere bij FNV KIEM de vlag halfstok. En om 11.45 uur vindt voor de ingang van het FNV-hoofdkantoor in Amsterdam een korte herdenkingsplechtigheid plaats. Ook in Rotterdam vindt een soortgelijke bijeenkomst plaats. Drie activiteiten die in het teken staan van Workers Memorial Day. Op deze dag gedenkt de vakbeweging wereldwijd de werknemers die zijn gestorven als gevolg van hun werk. Iedere 15 seconden sterft er ergens op aarde een werknemer, bijna 6.000 elke dag.

Initiatieven FNV
Sinds 2005 ontplooit ook de FNV initiatieven op Memorial Day. Dit jaar heeft het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCB) op verzoek van de vakcentrale onderzoek gedaan naar het aantal mensen dat jaarlijks sterft als gevolg van hun werk. Tijdens de herdenkingsbijeenkomst bij de FNV biedt hoofdonderzoeker Gert van der Laan de resultaten van dat onderzoek aan FNV-federatiebestuurder Leo Hartveld, verantwoordelijk voor arbobeleid, aan. Zowel Van der Laan als Hartveld voeren het woord. Ten slotte zullen er bloemen gelegd worden bij de vorig jaar onthulde gedenkplaat aan de voet van het standbeeld de Granieten Werker voor de ingang van het FNV-hoofdkantoor.

Bevindingen ILO
Volgens de International Labour Organisation (ILO), de VN-organisatie voor arbeid te Geneve, sterven er jaarlijks meer dan 2 miljoen werknemers door ongelukken en arbeidsgerelateerde ziekten, vinden er 270 miljoen ongelukken op het werk plaats, leidt blootstelling aan chemische stoffen tot sterfte van 440.000 werknemers en leidt asbest jaarlijks tot zo’n 100.000 doden.

Achtergrond
Het initiatief voor de gedenkdag komt – evenals 1 mei, Dag van Arbeid – van de andere kant van de oceaan. Memorial Day is in Canada in 1989 officieel verklaard tot de dag om werknemers die vroegtijdig zijn omgekomen te herdenken. Memorial Day kreeg een internationaal karakter toen in 1996 bij de Verenigde Naties in New York een internationale vakbondsdelegatie aandacht vroeg voor het recht op Decent Work. 28 april is meer dan alleen een gedenkdag. Het is ook een gelegenheid waarbij de vakbeweging vraagt om acties om te komen tot betere arbeidsomstandigheden.

• dinsdag 28 april 2015 / Hens Knoop

Vandaag is het dinsdag !!!!!!!!

_  _    __   __    ______    ______             _    _
 | \| ||  \ \\/ //  /_____//  /_   _//   ____    | || | ||