Publieke omroep komt met acties tegen bezuinigingen

dinsdag 09 juli 2013 / Redactie / geen reacties

De publieke omroep (NPO) laat een tweede bezuinigingsronde niet zomaar over zijn kant gaan. Het vorige kabinet kortte de omroepen al voor 200 miljoen euro, deze kabinetsperiode komt daar 100 miljoen bij. Vrijdag 5 juli besloten de omroepbazen dat zij gezamenlijk in protest zullen komen.

Het college van omroepvoorzitters besloot afgelopen week dat de tijd van diplomatie voorbij is. De neuzen staan bij de publieke omroep voor het eerst sinds de presentatie van het regeerakkoord eind oktober dezelfde kant uit. In het najaar pleitte Jan Slagter, directeur van Omroep Max, al voor een 'publieksvriendelijke actie'.

Maar NPO-voorzitter Henk Hagoort weersprak toen nog dat acties aanstaande zouden zijn. In het regeerakkoord spraken VVD en PvdA af dat de publieke omroep per 2017 jaarlijks structureel 100 miljoen euro minder te besteden krijgt. Het vorige kabinet van VVD en CDA besloot per 2015 200 miljoen euro te korten op de omroepen. In het toenmalige regeerakkoord stond de omineuze aankondiging: 'Er wordt bezuinigd op de publieke omroep zonder de kwaliteit aan te tasten. Indien hierdoor het aanbod verschraalt vervalt er een televisienet.' In het akkoord van Rutte II heet de bezuiniging een 'extra taakstelling'.

Coalitiepartijen VVD en PvdA menen dat de omroepen de korting kunnen dragen door de eigen inkomsten te vergroten en 'onnodige uitgaven aan ledenwerving te voorkomen'. Het kabinet is van plan de omroepen niet langer te betalen naar het aantal leden, maar naar kwaliteit van de programma's. Aanzienlijk gat Opgeteld slaan de bezuinigingen een aanzienlijk gat in het budget van de omroepen. In 2011 kreeg de NPO in totaal 787 miljoen euro van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, zo blijkt uit het jaarverslag. Alle omroepen delen inmiddels de mening dat acties tegen de bezuinigingen gerechtvaardigd zijn. Over de invulling van het protest zal nog verder worden gesproken, laat een woordvoerder weten. De acties zullen echter wel publieksvriendelijk zijn en vinden waarschijnlijk plaats rondom het Kamerdebat over de bezuinigingen.

Volgens omroepmagazine Broadcast zullen de omroepen benadrukken dat Nederland een relatief goedkoop publiek mediabestel heeft. Nederlanders betalen jaarlijks iets meer dan 50 euro voor radio en televisie van de NPO. Alleen Portugezen en Spanjaarden betalen minder in Europa. De Britten en de Duitsers betalen respectievelijk ruim 90 en ruim 100 euro. De Zwitsers zijn zelfs 170 euro per jaar per inwoner kwijt.

Lees hier het blog van bestuurder Martin Kothman

Bron:vk.nl

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015