Openingsconferentie FNV Senioren druk bezocht

vrijdag 28 juni 2013 / Redactie / geen reacties

Ruim 150 FNV’ers zijn woensdag 26 juni bijeengekomen in Bunnik voor de openingsconferentie van de jongste sector: FNV Senioren.

De projectleider van de sector FNV Senioren, Jan Berghuis, opende als dagvoorzitter de conferentie. Vervolgens zei voorzitter Ton Heerts trots te zijn op de oprichting van de sector.

Tegelijk pleitte hij ervoor om ook stappen te zetten naar een netwerk senioren: ‘Door een sterk netwerk senioren kunnen de leden van de bonden die niet zijn aangesloten bij FNV Senioren ook de samenwerking aangaan. En kunnen zij meepraten en meedenken over het seniorenbeleid.’

De openingsconferentie stond in het teken van ernst en luim. Er werd gediscussieerd over de standpunten van FNV Senioren over diverse onderwerpen. De aanwezigen namen de gelegenheid te baat om het vooroordeel dat senioren alleen maar aan zichzelf denken onder uit te halen. ‘Solidariteit binnen de FNV mag geen holle frase zijn’ zo vatte Jan Berghuis de discussie samen.

De 150 aanwezige seniorleden toonden zeer veel betrokkenheid en bevlogenheid tijdens de discussie. In een motie riep de sector de Tweede Kamer op zich in te zetten voor een beter pensioenbeleid. De motie is terug te  vinden op www.fnvsenioren.nl. Socioloog en nét gepensioneerd directeur van het SCP hield een presentatie over feiten en fabels over senioren. Op verhelderende en vrolijke wijze kregen de aanwezigen gortdroge statistiek om hun oren.  De band The Amazing Stroopwafels was aanwezig voor muzikale intermezzo’s.

Willy Hoppenbrouwers, 67 jaar, en lid van de regiegroep FNV Senioren: gevraagd naar de indruk van deze dag: “de samenwerking en de wil tot samenwerking is heel groot, dat stemt mij hoopvol voor de toekomst. Ik heb een lang verleden binnen de vakbond, zowel toen ik nog werkte (bij Philips) als kaderlid. Ik ben zelfs nog vertegenwoordiger in de jeugdraad van Philips geweest. De oprichting van FNV Senioren is geen verrassing voor Willy: al bij de voorbereidingen van de jaarlijkse 50plus beurs in Utrecht werd er door de leden van KIEM en Abvakabo FNV samengewerkt bij de bemensing van de beurs.

Meer informatie op www.fnvsenioren.nl

__   _    _    _     _____    _    _     ______     ___