FNV in actie voor fatsoenlijk pensioen

dinsdag 04 juni 2013 / Redactie / geen reacties

Op een fatsoenlijke manier van de oude dag kunnen genieten, voor jong en oud. Dat is waar de FNV voor strijdt. De regering beknibbelt echter op het pensioen. Bezorgde leden van FNV Senioren kwamen daarom bijeen voor het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag. Ton Heerts overhandigde een manifest aan Kamerleden van de PvdA, VVD, CDA, SP en D66 en sprak ze toe over de stapeling van negatieve inkomensmaatregelen voor ouderen.

Overbruggingsregeling
De FNV maakt zich zorgen over de overbruggingsregeling. In het sociaal akkoord heeft de FNV ervoor gezorgd dat de regeling verruimd is voor mensen die worden overvallen door de plotselinge verhoging van de AOW-leeftijd vanaf januari 2013. Dit geldt voor onder andere voor mensen met een prepensioen en VUT. Voor hen wordt in het akkoord de inkomensgrens verhoogd van 2.200 naar 2.900 euro, en naar 4.400 euro voor samenwonenden.

Inkomenstoets
Ook een veel te strenge inkomenstoets van staatssecretaris Klijnsma benadeelt veel mensen. Mensen van wie het pensioen al is ingegaan, zullen hierdoor moeten rondkomen van een uitkering van 660 euro per maand. Bij hen wordt namelijk het pensioeninkomen afgetrokken van hun overbruggingsregeling AOW. Dat leidt daarmee tot een heel forse inkomensdaling in de periode zonder AOW.

____      ______    ____     _    _   __    __   __   __
 |  _ \\   /_   _//  |  _ \\  | || | || \ \\ / //  \ \\/ //