FNV: Verbeter pensioen voor jong en oud

donderdag 30 mei 2013 / Redactie / geen reacties

De FNV wil dat het kabinet ervoor zorgt dat iedereen op een fatsoenlijke manier van zijn oude dag kan genieten, jong en oud.

Dat niemand na zijn of haar werkende leven hoeft wakker te liggen door geldzorgen. De huidige bewindspersonen beknibbelen echter op het pensioen van een grote groep Nederlanders. Daarom kwamen bezorgde FNV-leden vanmiddag bijeen op het Plein in Den Haag.

Overhandiging pamflet 30 mei 2013
De pensioenmanifestatie was georganiseerd door de sector FNV Senioren. Voorzitter Ton Heerts overhandigde het pamflet aan Kamerleden Roos Vermeij (PvdA), Helma Lodders (VVD), Pieter Omtzigt (CDA),Paul Ulenbelt (SP) en Steven van Weyenberg (D66). “Ik ben blij dat deze Kamerleden vandaag de tijd hebben genomen om dit pamflet in ontvangst te nemen. Het is goed om te zien dat ook zij zich zorgen maken over het pensioenstelsel, het inkomen van gepensioneerden en de toekomst van jongeren. De FNV wil een fatsoenlijk pensioen voor iedereen.”

Overbruggingsregeling
De FNV maakt zich daarnaast zorgen over de overbruggingsregeling. In het sociaal akkoord heeft de FNV ervoor gezorgd dat de regeling verruimd is voor mensen die worden overvallen door de plotselinge verhoging van de AOW-leeftijd vanaf 2013. Dit geldt voor o.a. voor mensen met een prepensioen en VUT. Voor hen wordt in het akkoord de inkomensgrens verhoogd van 2.200 naar 2.900 euro, en naar 4.400 euro voor samenwonenden.

Maar een tweede veel te strenge inkomenstoets van staatssecretaris Klijnsma benadeelt veel mensen. Mensen van wie het pensioen al is ingegaan, zullen hierdoor moeten rondkomen van een uitkering van 660 euro per maand. Bij hen wordt namelijk het pensioeninkomen afgetrokken van hun overbruggingsregeling AOW. Dat leidt daarmee tot een heel forse inkomensdaling in de periode zonder AOW.

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

_____      ___      _  _     ______              ______