‘Generatiepact’: koppel korter werkende oudere aan werkzoekende jongere

woensdag 03 april 2013 / Redactie / 2 reacties

Meer kansen op werk voor jongeren door arbeidsduurverkorting voor werknemers van 60-plus. Dat is de kern van het ‘Generatiepact’, een plan dat de FNV wil inbrengen in het sociaal overleg met werkgevers en kabinet. Met het Generatiepact wil de FNV de komende drie jaar de crisis helpen overwinnen met meer werk en mogelijkheden voor alle generaties.

Coachende rol
Het Generatiepact geeft de oudste groep werknemers van 60-plus de gelegenheid om met behoud van een redelijke inkomenszekerheid deels te stoppen met werken. Zij krijgen een coachende rol ten opzichte van de andere generaties. Door middel van bijvoorbeeld een duobaan of combinatiebaan, wordt een werknemer uit deze groep gekoppeld aan een nieuwe werknemer. Werknemers van 60-plus kunnen er echter ook voor kiezen om uit te stromen, ten gunste van de generaties onder hen.

Broodnodig
Bernard van Iren, als bestuurder vanuit FNV KIEM betrokken bij de vormgeving van de plannen: “Dit pact slaat eigen drie vliegen in één klap. We doen serieus wat aan de almaar stijgende jeugdwerkeloosheid. Ouderen kunnen, door ze gedeeltelijk te ontzien, langer doorwerken. En bovendien houden we daarmee de broodnodige kennis en vakmanschap van de oudere werknemers binnenboord.”

Kans op werk
Behalve aan arbeidsduurverkorting en duobanen, denkt de FNV ook aan deeltijd-WW als maatregel om behoud van werk en vakkrachten mogelijk te maken. Deeltijd-WW kan ook ingezet worden om jongeren de kans op werk te bieden.

Taskforce
De FNV wil in het sociaal overleg afspraken maken over de noodzakelijke aanpak. Vervolgens moet er op landelijk niveau een taskforce komen, waarin overheid, werkgevers en werknemers het Generatiepact verder vormgeven en uitwerken.

• donderdag 15 mei 2014 / Bernard van Iren

a.s. Dinsdag vinden de eerste formele onderhandelingen plaats over een nieuwe cao, waar dit onderdeel van de onderhandelingen gaat uitmaken. M.a.w. Het staat in onze cao voorstellenbrief. We gaan ons best doen om dit op enigerlei wijze te realiseren!

• dinsdag 13 mei 2014 / Wout Steenbergen

Goedenavond,

Ben benieuwd of er al gesproken is of hoe ver jullie zijn over het Generatiepact, zoals aangekondigd in FNV Kiem magazine van oktober 2013.
    Voor mijzelf zou een dergelijke regeling heel goed uitkomen als dit over pakweg een jaar van toepassing kan zijn. Het vergemakkelijkt de beslissing die we moeten nemen behoorlijk.

Hoor graag van u,

Groeten