FNV wijst extra bezuinigingspakket met kracht af

maandag 04 maart 2013 / Redactie / geen reacties

De FNV wijst de voorgestelde extra bezuinigingen die het kabinet vrijdag presenteerde met kracht van de hand.

Ton Heerts, voorzitter van FNV In Beweging: ‘Het domste dat je nu kunt doen is nog meer miljarden bezuinigen dan ze al deden. Hiermee help je de economie om zeep. Dit pakket aan maatregelen heeft gevolgen voor de verkennende gesprekken die werkgevers en werknemers zijn aangegaan met het kabinet.’

Werkloosheid naar onaanvaardbaar niveau
De werkloosheidscijfers stijgen als gevolg van deze extra bezuinigingen tot een onaanvaardbaar niveau, verwacht de FNV. Heerts: ‘Door de opeenstapeling van bezuinigingen van dit krimpkabinet daalt het consumentenvertrouwen, loopt de bouwsector vast en komen onnodig veel mensen in een uitkering terecht. Wat we nu nodig hebben is een vertrouwensoffensief. Het kabinet moet niet bezuinigen maar investeren in werkgelegenheid. Niet het huishoudboekje, maar gewoon goed werk moet voorop staan in deze moeilijke tijden.’

Deltaplan zorg
Na de nullijn voor ambtenaren in dienst van het rijk en gemeente, krijgen nu ook mensen in de zorg met een flinke inkomensachteruitgang te maken. Heerts: ‘Dat geeft geen vertrouwen, dat maakt het kapot.’

Corrie van Brenk, voorzitter Abvakabo FNV: ‘Het kabinetsplan voor een nullijn in de zorg is onacceptabel, net zoals de 1,1 miljard euro bezuinigingen op de zorg. Als het kabinet op deze weg doorgaat dan volgen er massaontslagen in de zorg en wordt onze kwalitatief goede zorg afgebroken. Er moet juist worden geïnvesteerd in zorg, het is de hoogste tijd voor een deltaplan zorg dat gaat over werkbehoud en kwaliteit van zorg. Mensen worden steeds ouder, worden nog steeds ziek en blijven zorg nodig hebben. Iedereen in Nederland moet kunnen rekenen op goede zorg.’

Gevaarlijke sluipmoordenaar op de verzorgingsstaat
Ook provincies en gemeenten moeten geld inleveren. Heerts: ‘Vooral dat laatste is meer dan kwalijk, want de gemeentes krijgen steeds meer taken over de schutting gekieperd, maar hebben minder geld om dat te bekostigen. Met die overheveling van taken naar gemeenten laat het kabinet een gevaarlijke sluipmoordenaar los op de verzorgingsstaat en gebruikt de sociale zekerheid steeds meer om het huishoudboekje op orde te brengen. Dit gaat heel veel mensen keihard treffen de komende jaren.’

Infrastructuur
De FNV ziet de bescheiden investering in de infrastructuur die de bouwsector uit het slop zou moeten trekken als een pluspunt. Charley Ramdas, vice-voorzitter FNV Bouw: ‘Een goede stap om daadwerkelijk het tij te gaan keren in de almaar voortdurende bouwcrisis. Mits het kabinet daar wel gelijk concreet projecten voor gaat benoemen en snel gaat opstarten.’

Bezuinigen is weggooien van geld
De impact van bezuinigingen wordt al lang onderschat. Voor elke euro die bezuinigd wordt, krimpt de economie met bijna een zelfde bedrag. Dat betekent dat bezuinigen in feite weggegooid geld is. De FNV In Beweging roept het kabinet op om te stoppen met deze krimpstrategie en het weggooien van geld en snel in te zetten op groei en werkgelegenheid.

_____    _    _    __   _      ___     _    _      ___
 |__  //  | || | || | || | ||   / _ \\  | |  | ||   / _ \\